Hej, jag är i vecka 7+3 nu och ville höra om det finns fler diabetiker därute som är gravida nu?
Hej, jag är också gravid. Runt vecka 7 gissar jag på, vet inte exakt när jag hade mens sist. Jag har inte blivit inskriven än, ska till spec-mvs på torsdag och jag hoppas på ett ul då. Min diabetes-ssk trodde att jag skulle få ett ul då, men vi får väl se.
Jag är pump-behandlad och har fått låna en bg-sensor till pumpen, så att en kurva över bg och aktuellt bg-värde visas i realtid. Det har varit otroligt hur den lyckats - med min hjälp förstås - pressa sockret! Under den vecka jag haft den har snitt-bg legat på 5,7! Senaste HbA1c, innan jag visste att jag var gravid, låg på närmare 7, så det är rätt stor skillnad. Det här var helt oplanerat, jag och min man hade tagit en liten paus från bebisskapandet och just då blev det ändå resultat, vilket känns helt otroligt både med tanke på att vi försökt länge och att det knappt funnits någon möjlighet alls för befruktning. Jag ska ha sensorn ett tag till, vilket känns jättebra.
Jag har behövt höja insulindoserna mycket redan, basaldosen har jag fördubblat. Men en del av det beror nog på hur jag pressat sockret och att jag äter mer. Just nu så struntar jag i om jag blir tjock, är bara intresserad av att jag och bebisen ska må så bra som möjligt och det känns nästan behagligt att svälla ut. Brösten har redan ökat i storlek med över en kupstorlek.
Hur mår naemi då, allt väl med dig och bebisen?
Hej, kul! och skoj att vi är ungefär lika långt!
Jag har också pump, och har testat dendär bg-sensorn innan jag blev gravid, det var verklign guld. men nu får jag inte låna den mer eftersom det är för dyrt. känns väldigt synd. enligt hba1c ligger mitt medelblodsocker på 8.5 nu, men på blodmätaren är den 6.6, av de 10-15 blodprover jag tar om dagen.. fast det är klart att det är ett mörketal därimellan som tydligen är för högt. jaja. men jag kämpar på. hur länge ska du ha sensorn?
Jag har hört om flera som blivit gravida när de hållt en paus, eller gett upp. lustigt detdär. men stort grattis! sambon och jag bestämde oss för att försöka skaffa barn för ganska längesen, men jag hade för högt hba1c, och det tog 15 månader att få ner det. men sen gick det på andra försöket så det var ju toppen.
jag har höjt mina doser en del jag med, och redan gått upp ett par kilo, men hoppas att det inte blir alltför mycket under graviditeten.. samtidigt har jag det som du, det viktigaste är att barnet mår bra.
Jag vet inte hur bebisen har det, men jag ska på första ultraljudet på måndag, om allt ser bra ut så har jag hört att det är stor chans att man får behålla det. så jag hoppas hoppas hoppas! ska hålla tummarna för dig imorgon!
själv mår jag rätt illa, speciellt om jag inte ätit på över 3-4 timmar, och så är jag så jäkla trött hela tiden haha. men jag vill inte klaga, på nått sätt tycker jag att det är rätt mysigt, man blir liksom påmind om vad som händer där inne i magen..
utöver det har jag sån himla lust att äta saltgurka, vinäger, lime, citron och sura äpplen! hahaha
hur mår du? och är det något som du har extra lust att äta? eller inte äta?
Hej!
Här är en till diabetiker som väntar smått, roligt att vi är fler! Jag tror att jag är runt 6-7 veckor nu, ska på inskrivning runt vecka 10 och då utför dem väl ett UL så jag får veta mer exakt hur långt gången jag är. Detta blir mitt andra barn, jag födde en pojke i september ifjol. Hade inte planerat att få syskon så snabbt inpå, men det känns fantastiskt roligt. Det enda som oroar är att mitt HbA1c låg på 7,5 sist och jag känner inte att jag har samma förutsättningar för att ligga perfekt i socker nu när jag väntar mitt andra som då jag väntade mitt första.
Jag har som ni också höjt mina doser något (använder sprutor), men det är mest för att pressa ner sockret mer inte för att jag tror att jag är mindre insulinkänslig. Vid min förra graviditet fick jag sänka doserna väldigt mycket i början (halverade snabbverkande och tog helt bort en av mina långtidsverkande) för att sedan (runt 20 v) börja höja massor, tog tredubbla doser under sista trimestern.
Än så länge mår jag rätt bra, det mest framträdande gravsymtomet jag har är frossa. Det kommer som i attacker och jag fryser så otroligt och ståpäls infinner sig direkt ![]()
Men det kan jag stå ut med, det är värre med illamående. Känner igen mig i det du naemi säger om att du bli illamående om du inte ätit på 3-4 timmar, så kände jag också när jag väntade min son.
Hoppas ni och era magar har det bra!
hej lee_sa, kul att du också är gravid! grattis
Bra att ha en som är erfaren här på tråden ![]()
Nu var det ett tag sen jag var härinne kan jag se. Mitt första ultraljud gick väldigt bra, man kunde se en liten böna därinne med ett välfungerande hjärta, helt underbart! hba1c hade dessutom blivit bättre så det var ju alla tiders. Nästa gång blir i vecka 12, är redan väldigt spänd på det..och nervös.
har ni varit med om att blodsockret helt plötsligt blir jättelågt? det har hänt mig 3 gånger nu, senast igår då det dök ned på 1.8..
får jag fråga dig lee_sa, om du födde vaginalt eller med kejsarsnitt? (du behöver inte svara om du tycker att det blir för personligt. jag undrar bara eftersom jag själv tänker väldigt mycket på detdär med förlossningen)
Hej!
Tyvärr så är jag inte gravid längre, det visade sig att det var utomkvedshavandeskap och jag blev opererad.
Hoppas att det går bra för er, naemi och lee_sa!
Hej!
Zorromorro, så fruktansvärt och sorgligt det som skett dig. Beklagar verkligen och lider med dig! Blev alldeles tom när jag går in och läser om det som hänt dig och det känns konstigt att fortsätta inlägget med glad karaktär, men jag säger ändå grattis till dig naemi som fått se "bönan" och dess hjärta slå. Jag gjorde också ett första ul för ett tag sen och det såg också bra ut. Jag är mycket mer orolig och nervös inför denna graviditet än för min första, vet inte varför men kanske för att jag vet vad jag har att förlora om utgången inte blir som jag vill.
Jag födde min son vaginalt. Blev igångsatt i v 38+5 då jag fått nog (högt blodtryck, samlat mkt vätska och stor viktuppgång hos mig sista tiden). Det blev ett ganska utdraget förlopp, fick först läkemedel vaginalt som mjuknar upp livmoderhalsen. Efter ca 6-8 timmar tog man hål på hinnorna så att vattnet gick och därefter(2 timmar senare) sattes värkstimulerande dropp. Jag började efter det få kraftigare värkar, men det tog ändå sin lilla tid. När jag äntligen började få krystvärkar 24 timmar efter start var kroppen och livmodern så utmattad att värkarnas intensitet avtog (trots maxdos av värkstimulerande dropp) och det gjorde att jag inte förmådde krysta ut honom. I samma veva började han visa tecken på att han inte mådde så bra och han behövde komma ut snabbt så då beslutades det att man skulle hjälpa till med en sugklocka. Fyra värkar senare var han född, lite tilltuffsad och spak, men världens finaste! Och jag tycker trots detta att förlossningen var urhäftig och en fantastisk upplevelse!
Jag ser verkligen fram emot nästa förlossning, vill dock inte bli igångsatt igen om det går att undvika ![]()
Något som verkligen hjälpte mig under min förlossning var avslappning och andningsövningar. Hade inte gått nån profylaxkurs innan utan jag fick hjälp av barnmorskorna med detta och hittade snart ett andningsmönster som hjälpte mig så bra att jag inte behövde någon medicinsk bedövning alls. Jag hade dock läst Gudrun Abascals bok, "våga föda" eller nått liknande tror jag den hette. Den tar upp en massa bra förberedande åtgärder inför förlossningen, t ex tips om andningsprofylax.
Har du mest besvär av låga blodsockervärden naemi eller pendlar det mycket? Jag tror att mitt blodsocker är väldigt känsligt för stress, upplever t ex oftare höga värden när jag är på jobbet och har detkörigt. Har dessutom inte talat om för dem på jobbet att jag är gravid, men nu kan jag nog inte dölja det mycket längre till. Har blivit väldigt rund tidigt, är nu i v 12 och kommer inte i några byxor längre. Å andra sidan kan jag ju fortfarande skylla på att det inte är så länge sen jag fick mitt första. Hann iaf inte bli av med alla gravidkilo innan det var dags igen ![]()
oj, detta blev långt.
Zorromorro: verkligen ledsen att höra, det måste vara jättehårt för dig. Jag hoppas verkligen att nästa gång blir lyckans gång för dig. och det känner jag på mig att det blir! stor kram och många tankar..
lee_sa: låter som en tuff förlossning, men som du säger; häftig också! jag vet inte vad jag helst vill, men å andra sidan blir det vad det blir så det kanske bara är bra att inte ha en speciell önskan för det ena eller det andra.. men just nu ligger hba1c väldigt fint, hade 5.2% (Mono S skalan) sist, vilket är det lägsta jag haft. ögonen och blodtrycket ser också fint ut. Har dessutom varit till KUB test vilket visade en minimal risk för downs syndrom, och allt såg fint ut.. är verkligen lycklig!
jo det låga hba1c är till dels så lågt eftersom jag har många känningar. men det toppar ofta mot 8-9 efter att jag ätit, men det går ävenner ganska fort igen. har sällan blodsocker över 10 så det är ju skönt. trodde aldrig att jag skulle kunna hålla ett så bra blodsocker som nu.. men som sagt ger det många känningar (ca 2 om dagen) och därmed extra mat och viktökning.. har nu gått upp 6kilo vilket känns lagom kul..
känner föresten igen detdär med höga värden när man är stressad, är som tur är inne i en lugn period nu, och försöker slappna av så mycket som möjligt.
är i vecka 13+4 nu föresten, och har BF den 1 februari.
ska du ta KUB test snart då? eftersom du är i vecka 12