Webbaserat diskussionsforum om diabetes

Du är inte inloggad.

#1 2010-07-25 22:59:15

Hanna84
Forum-nykomling
Från: Varberg
Registerad: 2010-07-25

semesterresa

Hur skall jag göra med kosten på en semesterresa till Mallorca ? Där det äskert inte serveras potatis, pasta och ris, absolut inte fullkorns iaf !!

#2 2010-07-27 10:50:12

Christian Johansson
Forum-räv
Registerad: 2007-07-18

Re: semesterresa

Jag har varit på semester rätt många gånger i södra Europa och jag har oftast inte haft några sådana problem när jag har beställt mat på restauranger. De rätterna jag har beställt har innehållit potatis eller ris och oftast har jag fått bröd före huvudrätten också. Om man är osäker så kan det vara ett tips att gå till någon restaurang som har bilder på maten innan man äter så att man ser vad rätterna innehåller.

En gång när jag beställde en inhemsk rätt på en grekisk ö (kommer inte ihåg namnet på rätten men tror det var någon korvgryta) så fick jag dock enbart kött, inga kolhydrater alls till maten. Jag kommer inte ihåg riktigt hur jag löste det. Tror inte att jag visste när jag tog insulinet att det inte skulle finnas kolhydrater i maten. Kanske åt jag mer bröd före maten (eller kanske inte för då visste jag inte att det inte skulle finnas kolhydrater i huvudrätten), och kanske jag också blev tvungen att äta medhavt druvsocker till maten, och kanske åt jag också extra bröd efter att ha kommit tillbaka till hotellet efteråt. För att undvika detta tror jag att man ska hålla sig till att beställa "vanliga" rätter och undvika att beställa inhemska rätter som man inte vet riktigt vad de är för något.

Senast redigerat av Christian Johansson (2010-07-27 10:53:06)

född 1973 | diabetes sen 1984 | pump sedan 1993

Sidfot