jag använder helt enkelt freestyle Mini, för att den är liten och är lätt att ha med sig
Jag tycker att de flesta är dåliga. De visar så olika värden mellan 3 test på rad. Vet någon om det finns en stabil som inte skiljer så mycket i mätningarna?
Under årens lopp har jag kanske provat 6-7 olika mätare. Glucocard X-meter är den enda mätare, med vilken jag har fått samma värde vid två mätningar i snabb följd.
Besynnerligt nog verkar Glucocard X-meter inte vara särkilt mycket använd. Är det någon som vet anledningen till det?
Diabetestrist skrev:
Jag tycker att de flesta är dåliga. De visar så olika värden mellan 3 test på rad. Vet någon om det finns en stabil som inte skiljer så mycket i mätningarna?
Hemocue Monitor lär visst vara lite säkrare än de andra. Den bygger på samma teknik som blodsockermätarna på sjukhus och vårdcentraler, vilket är en annan teknik än den som finns i vanliga mätare för hammabruk.
Apparaten är dock också ungefär dubbelt så stor som övriga mätare och man måste vänta längre på provresultatet. Djupare stick och mer blod kräver den också, ifall man inte har tränat in en speciell stickteknik.
För normalanvändaren (särskilt för ännu ej radikalt betacellsviktande 2:or), så är den inte värd besväret enligt min uppfattning. Men, visst, har man "särskilda behov av noggrannhet", som de skriver i reklamen på sin hemsida, då är Hemocue Monitor kanske att föredra framför vanliga mätare.
Senast redigerat av Tintomara (2007-01-04 00:45:44)
Jag använder en freestyle mini, mest för att den är så liten och har den där sköna upplysningsförmågan ![]()
Hur kan jag bestela blodsockermätare
Jag kör på freestyle mini men har fått en freestyle lite fast den har jag inte testat ännu. men gillar freestyle mini jäkligt mycket ![]()
Jag har använt Precision Xtra/Xceed under några års tid men är på väg att gå över till Freestyle Lite för blodsockermätningarna eftersom mätaren är så liten och man slipper kalibrering. Jag blir dock tvungen att fortsätta med Xceed för att mäta ketoner i blodet för det kan inte Freestyle Lite mäta. Jag känner faktiskt inte till någon annan mätare än Precision Xceed som kan mäta ketoner i blodet. Vet ni någon?
Varning för FreeStyle Lite
Jag kunde jag dö i natt
Det kan visat upp till 10 mmol/L högre än det verkliga värdet .
Det har vi bevis på..snart kan ni se filmen på You Tube .
Min första FreeStyle Lite tog jag för att den kunde ge mig snabbt svar på mitt värde, den var lite, hade lampan, Jag tycke verkligen den ... efter några månader började visa konstiga värde och jag mådde väldigt dåligt . Hur många gånger hjälpte min man mig.kommer jag inte ihåg? Ambulansen har varit flera gånger, när det var som värst. Då upptäckte min man att den mätare som ambulans har använd visade helt olika värde i jämförelse med min mätare.
Vi gick till diabetes mottagnig och byte FreeStyle Lite mättare ..eftersom jag hade massa med mätarestickor och jag gillade min mätare tog jag igen FreeStyle Lite.
Mitt fel beslut kunde vara mitt Död.
Sista 2 månader sen jag fick min nya FreeStyle Lite jag mådde väldigt dålig och har haft väldig låga värde… ambulansen har varit 3 gånger på bara 2 månader.
I natt 2009-03-23 kunde jag dö.
Som vanlig mätte jag mitt blodsocker tog jag insulin och sömmade efter det kommer jag inte ihåg nånting.
FreeStyle Lite har visat 10 mmol/L högre än jag hade i värkligheten.
Diabetes sjusköterska Anja på diabetes avd. Helsingborg gemförde kontroll av blodsocker mättare :
Resultatet på samma stickning på en person som har inte diabetes.
FreeStyle Lite 17,2 mmol/L
Medtronic: 5.4 mmol/L
Skulle man vara diabetiker då skulle man ta insulin enlig mätning från FreeStyle Lite.
Ring ambulans innan du mäter med FreeStyle Lite.’
Finns det nån mer som är inte nöjd med sin Bldsocker mättare?
Hej,
Det kommer nya prylar! Intresserad av det senaste? www.bayercontourusb.se/
Finns också info på http://www.simplewins.com/site/Adults/M … ontour-USB
Mvh MW
MiWi skrev:
Hej,
Det kommer nya prylar! Intresserad av det senaste? www.bayercontourusb.se/
Finns också info på http://www.simplewins.com/site/Adults/M … ontour-USB
Mvh MW
MiWi heter Mikael Widlund och är medarbetare på, eller representerar, Bayer AB.
Helt rätt!
Finns det någon som testat CONTOUR® USB-mätare från Bayer?
Hur stor är den? Hittar inga uppgifter om det. Klart intressant.
Måste fråga min mottagning om det är möjligt att få en sådan.

Tack It-Nisse!
Jag har denna mätare. Tyvärr kan du inte få den av din sköterska, den kan bara beställas utav Bayer direkt och kostar då. Men det är det värt anser jag. Jag hade en Contour innan så det är ju samma stickor. Programvaran är mycket bra i förhållande till den gamla som andas databarndomens början. Om du är ute efter någon mätare som mäter ketoner så faller den ju, likaså om du vill ha "pennmodell. Eller då sticka och mätare ihop, men annars är det denna som gäller om du då inte har de specifika behoven som ovan.
Ser ut som ett usbminne så ingen lär fatta något. Den har även lampa vilket inte var fel. Jag köpte även den separata laddaren. Om jag fattat det rätt så skall den även kunna ladda telefoner? genom sitt uttag. Är det möjligen den kommande standarden som mobiltillverkarna nu har börjat inför så att man endast behöver en laddare till alla telefonerr? Fast detta får du ta med en nypa salt. Jag hittar inte den infon nu, men vet att jag läste det någonstans. Mätaren innehåller minne 500MB extra minne som flyttbar disk. vem sa att inte framtiden är här!
GOD JUL
Hej ny
Har talat med min mottagning och om jag vill köpa mätaren och diab.sköterskan beställer den får jag lite rabatt på priset. Nu är det nog en ny upphandling på gång i mitt landsting så jag väntar ett par månader. Har jag tur kommer den med i upphandliingen annars betalar jag själv. Tycker mätaren verkar bra då har samma funktioner som min nuvarande OTU Smart.
Hoppas att den dyker upp i upphandlingen. Man blir glad över att använda den (om man nu kan bli det). Hittade nu infon om laddaren. " This USB adaptor is a god toll for recarhing your mobile phone and for all common MP/M4 players".
Nästa punkt: "Use only with device which is suittable for USB charging". OM denna punkt hör ihop med ovanstående vet jag ej. Är mobiler gjorda för att klara USB-laddning? Tror i och för sig att jag har någon gammal som gör det?
Glöm inte att beställa laddaren samtidigt, tvunget om du vill ha den. Det går inte att beställa den i efterhand. Gör det med!
Trots tveksam marknadsföring här på forumet, verkar Contour USB-mätarkonceptet onekligen intressant. Att storleksmässigt jämföra den med ett USB-minne är väl dock att ta i. T.o.m. min mobiltelefon är mindre, volymmässigt.
Sign. Ny eller någon annan som vet, hur ser fodralet ut, och hur stort är det? Kan mjukvaran lagra och presentera annan data än blodsockervärden (helst samtidigt grafiskt), t.ex. insulin, måltider (i kolhydrater), fysik aktivitet etc.?
Lite tråkigt att den kostar 700 spänn (+50 spänn för laddaren), samtidigt som skattebetalare årligen pyntar in 15000-16000 spänn för min årliga förbrukning av teststickor. MiWi, du får gärna kommentera detta.
Senast redigerat av Strandraggaren (2009-12-28 19:37:23)
Den är ca 8*13cm. Så något längre än vanliga Contour, men något smalare än densamma. Svartgrått, dragkedja inne. Angående mjukvaran vågar jag inte svara. Det får MIWI svara på.
Strandraggaren skrev:
Lite tråkigt att den kostar 700 spänn (+50 spänn för laddaren), samtidigt som skattebetalare årligen pyntar in 15000-16000 spänn för min årliga förbrukning av teststickor. MiWi, du får gärna kommentera detta.
Håller med.
Jag fick ärligt talat en smärre chock när jag såg priset för ett tag sedan. Aldrig att jag pyntar 700 spänn för en blodsockermätare när andra företag ger bort sina kostnadsfritt. Särskilt inte som Landstinget kan göra nya upphandlingar, och så står man där med en mätare och laddare för 750 spänn som man inte kan använda.
Missförstå mig rätt nu, man kan inte få allt gratis (även om mätarna faktiskt brukar vara det
) men priset är för högt för en blodsockermätare tycker jag. Om det gick att ringa med den, eller åtminstone skicka sms, kanske jag skulle slå till.
Jag är helt nydiagnostiserad med typ2 och har börjat behandling med tabletter och omlagd kost. Skall träffa diabetessköterskan först om 1 ??? månad. Och hon vägrar att ge mig blodsockermätare. Skall det vara så eller vad har ni här för erfarenheter ? Mvh. Hasse
cadillachasse skrev:
Jag är helt nydiagnostiserad med typ2 och har börjat behandling med tabletter och omlagd kost. Skall träffa diabetessköterskan först om 1 ??? månad. Och hon vägrar att ge mig blodsockermätare. Skall det vara så eller vad har ni här för erfarenheter ? Mvh. Hasse
Har jag förstått rätt, är det olika i olika landsting, men många anser att de som kan hålla ett bra HbA1c med hjälp av endast kost och motion och eventuellt tabletter, inte svänger tillräckligt mycket för att motivera kostnaden för teststickor. Vad jag vet får nydebuterade typ 2 i Östergötland både tablett- och insulinbehandling i början, för att låta bukspottkörteln återhämta sig (om de inte upptäcks så tidigt, att bukspottkörteln fortfarande är frisk), och då får de också mätare, men när värdena börjar stabilisera sig, tar man bort insulin och ibland även tabletter, och koncentrerar sig på kost och motion, och då får de inte längre teststickor utskrivna, mer än möjligen i en övergångsperiod, för att se att behandlingsförändringen fungerar. Därefter anses det räcka att kolla HbA1c med jämna mellanrum. Jag kan förvisso ha fel i att detta skulle gälla generellt i Östergötland, men jag har haft tre arbetskamrater som fått typ 2 och alla tre har hanterats på detta sätt.
Jag som insulinbehandlad typ 1, kan teoretiskt svänga från under 2 till närmare 30 och ändå ha ett bra HbA1c, men är man behandlad med kost och motion och eventuellt tabletter, svänger det sällan så kraftigt, utan är du hög är du hög, och då visar det sig på HbA1c, och därför är egenmätningar inte lika motiverat. Men du ska givetvis ta en diskussion med sköterskan, för är det så att du tror att du skulle känna dig tryggare om du kunde mäta själv, ska hon givetvis ta med det i beräkningen när hon beslutar om du ska ha mätare eller ej, och som en kompromiss, borde hon ju kunna låta dig få en mätare och testa att mäta själv ett tag, kanske en månad eller två, för att sedan göra en utvärdering om du ska fortsätta mäta själv eller ej. För stress kan höja blodsockret avsevärt, och oro över att man kanske är hög är en stressfaktor som faktiskt kan göra att man blir hög. Men, och detta må många säga emot mig, men jag vidhåller ändå, överdrivet mätande kan också bli en stressfaktor som försämrar värdena, för att man hela tiden är orolig över värdet, och måste stanna upp för att mäta, och om jag mäter för ofta, tenderar jag att överkompensera både låga och höga värden med antingen för mycket att äta eller för mycket extra insulin, vilket i slutänden gör mig mer svängig.
Senast redigerat av Nosferatu (2010-07-20 17:20:45)
Använt Accuchek Compact i flera år. Laddas med trumma med 17 teststickor, blodprovstagaren inbyggd (löstagbar). Inte hittat någon smidigare mätare tidigare. Nu har den kommit i en ny variant med 50 teststickor, som dessutom dumpas i själva mätaren efter användning, o inbyggd multiclix blodprovstagare. Sugen, men mitt landsting har inte upphandlat den. Finns det någon som har testat den o kan ge ngn kommentar om hur den funkar?
Finns det andra liknande alternativ?
Ngn som fått en kontinuerlig mätare från sitt landsting?
/nykomling med frågor ![]()
Senast redigerat av Snah (2010-08-16 22:50:53)