ofta får man ju höra att man ska ta si och så många sprutor per dag, jag tar ibland bara två eftersom jag kanske inte är speciellt hungrig och bara vill äta 2 ggr den dagen. om blodsockret håller sig bra och man inte är hungrig måste man iaf äta och ta sitt insulin? känns lite jobbigt att behöva tvinga i sig mat bara för att man ska ta sitt insulin.
Jag vet inte hur du och alla andra fungerar men om jag bara skulle ta insulin 2 ggr/dag skulle mina värden börja bete sig väldigt konstigt. Jag gissar på att orsaken är insulinbrist som leder till ketoner. Min första tanke när jag läser ditt inlägg är att du fortfarande är i smekmånadsfasen (eftersom du debuterade för ett år sedan) och kroppen själv kan reglera insulintillförseln till en viss del. Om jag skulle kunna se in i framtiden skulle jag gissa på att även du tillslut kommer att behöva mer insulin än 2 doser om dagen i takt med att dina betaceller dör. Samtidigt kanske jag är helt fel ute. Din kropp behöver inte fungera som min.
min smekmånadsfas e nog över, min insulindos har nästan dubblats på kort tid. men frågan är om man inte har ketoner o värdena är bra så måste det väl funka med 2 sprutor/dag. nu är det ju inte varje dag utan nån dag här o där som jag äter mindre. mitt mål är att hålla mina värden i schack o leva ett så fritt liv som möjligt. kanske är det så att det inte funkar i längden men har ännu inte märkt nåt på mina värden. hade en period med lite högre värden för ett par veckor sedan med efter ett samtal med min DS kom vi underfund med att jag behövde nästan dubbla min dos o nu är jag stabil igen.
Det allra viktigaste är inte hur mycket insulin du tar eller hur ofta, utan att det du gör fungerar. Har du bra värden med bara två sprutor, och inte får ketoner, ska du nog inte oroa dig. Om du börjar behöva löjligt många sprutor per dag (fler än två basinsulin och/eller fler än fyra måltidsinsulin), bör du oroa dig, och titta över hur du doserar, och kanske köra några dygn med kontinuerlig mätning och rent av ta en diskussion om pump. Standardbehandlingen är en eller två injektioner basinsulin per dygn och tre injektioner måltidsinsulin, och fördelningen mellan den totala dygnsdosen basinsulin och den totala dygnsdosen måltidsinsulin c:a 50/50, och det är vad läkarna eftersträvar, men diabetes äe en väldigt individuell sjukdom, och det som fungerar för de flesta kanske inte alls är rätt för dig.
En del läkare är väldigt trånga i sin syn på att det ska vara på ett visst sätt; en läkare skrev t.o.m. exakt hur mycket insulin jag skulle ta och hur dags på insulinreceptet, men jag har ända från start justerat doserna själv.
Mot slutet, innan jag fick min pump, fungerade ingenting, varken att justera själv eller att strikt följa läkarens doseringsanvisningar. Jag prövade hela skalan från att vara hyperstrikt till att skita i allt, och oavsett vad, svängde mitt blodsocker som en testosteronstinn 14-årings EKG. Nu, med pumpen, kan jag göra nästan vad jag vill. Jag kan t.o.m. fasta och gå på bara basal, och jag kan äta vad jag vill när jag vill, och jag har ändå halverat mitt HbA1c. Beroende på vad jag äter, hur aktiv jag är o.s.v. kan jag ta allt från ingen bolus alls till 5 st. bolus per dygn (detta är då måltidsdoser jag åsyftar; om jag måste ta korrektionsbolus, d.v.s. extra insulin för att jag är hög, kan det bli ännu fler än 5 doser), och fördelningen varierar från mellan 100% basal till 35% basal/65% bolus. Medelvärden för de senaste 31 dagarna är 4,3 bolusdoser per dygn och en fördelning på 55% basal/45% bolus.
Kort sagt: så länge du mår bra, har en hyggligt stabil blodsockerkurva och ett bra HbA1c, så kör på.
tack för svaret. jag tyckte oxå att det borde gå bra om mina värden är stabila o inga ketoner finns. man blir så insnöad av läkare som säger att man måste äta då o då o det får absolut inte gå mer än 5 timmar mellan sprutorna osv. jag har hitintills oxå doserat själv utom nu då när vi höjde dosen rejält, inget som man gör själv så där bara på egen hand. man vill leva så fritt som möjligt o det tänker jag göra:)
Om läkaren säger att det absolut inte får gå mer än fem timmar mellan sprutorna, låter det för mig som han/hon är rädd att du ska bli helt tom på insulin; Novorapid har en verkningstid på 4-5 timmar. Och är de rädda för det, borde de överväga att ge dig ett bättre basinsulin, Lantus eller Levemir. Fast båda dessa är ju dubbelt så dyra som Insulatard, så därför försöker de väl få dig att leva efter ett schema, istället för att öka dina chanser att leva normalt.
jag är verkligen glad att jag hittat detta forum med alla hjälpsamma vänliga diabetiker. för ingen kan hjälpa o råda så bra som en diabetiker som levt med diabetes länge. varje gång lär jag mig nåt nytt som nu med detta om basinsulinet. jag har faktiskt fått rådet att ta ännu en spruta vid 12.00 tiden varje dag med bas. förstår nu varför. meningen var alltså att spä på lite till för resterande dagen fram till 22.00. jag ska faktiskt höra mig för om annat basinsulin. tack så jätte mycket för all hjälp.
rainwomen skrev:
jag är verkligen glad att jag hittat detta forum med alla hjälpsamma vänliga diabetiker. för ingen kan hjälpa o råda så bra som en diabetiker som levt med diabetes länge. varje gång lär jag mig nåt nytt som nu med detta om basinsulinet. jag har faktiskt fått rådet att ta ännu en spruta vid 12.00 tiden varje dag med bas. förstår nu varför. meningen var alltså att spä på lite till för resterande dagen fram till 22.00. jag ska faktiskt höra mig för om annat basinsulin. tack så jätte mycket för all hjälp.
Hej surfa gärna in på den här sidan