Webbaserat diskussionsforum om diabetes

Du är inte inloggad.

#1 2010-05-25 17:22:06

stefan123
Forum-nykomling
Registerad: 2010-05-25

Yrke, omskolning?

Någon som har haft ett oregelbundet jobb, fysiskt krävande jobb, lastbilschaufför, taxi eller liknande och vet nåntning om det kan finnas möjlighet till omskolning eller liknande?

#2 2010-05-25 21:02:02

ny
Forum-flitig
Registerad: 2009-10-29

Re: Yrke, omskolning?

Hej

Jag har fått ändra inriktning angående yrke. När du pratar omskolning så finns det ju utbildningar hos AF (Arbetsförmedlingen), komvux och liknande. Självklart så har vi ju också högskola och YH /yrkeshögskola, KY (kvalificerad yrkesutbildning). KY är på väg att förvinna till förmån för YH. De två sista har ju samma generella antagningskrav som högskola.

Däremot tror jag inte att du generellt "får" en utbildning bara för att du fått diabetes. Utan det blir nog till att själv göra ett val.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar … ingar.html
Nu skall du veta att alla utbildningar inte visas, de har ytterligare utbildningar de ligger och håller på. Som man väljs ut till.

http://ellapub.yhmyndigheten.se/sok/UtbSok.aspx

#3 2010-05-31 21:17:11

stefan123
Forum-nykomling
Registerad: 2010-05-25

Okej, jag jobbar idag som yrkeschaufför och det jag har hört så är man kanske inte lämpad för det längre! Om nu så är fallet borde man väl vara berättigad till nån form av stöd/hjälp? Jag spekulerar, men kom gärna med egna erfarenheter och tankar! smile

#4 2010-06-01 06:43:27

ny
Forum-flitig
Registerad: 2009-10-29

Det beror på om du har "ettan" eller "tvåan". Har du fått tvåan så får du lov att fortsätta att köra, tills du råkar ut för någon incident, då tar de kortet. Ettan så ryker kortet (den högre behörigheten, förutom BE den kan du behålla?).

Men skulle du tillhöra den kategorin som missköter sig, svårhanterlig diabetes osv så riskerar du dessutom att mista hela körkortet. Så för allt i världen prata med läkaren och sig att du skall allt sköta dig......

Men tyvärr, ingen omskolning, den får du så att säga själv ta tag i. Hjälpen kan bestå i att AF matchar dig mot "bättre" anpassade jobb.
Kolla upp utbildningarna som de och komvux erbjuder nu inför hösten och gör det fort, medan det finns platser kvar.

#5 2010-06-02 20:21:39

It-nisse
Forum-räv
Från: 127.0.0.1
Registerad: 2006-04-11

stefan123 skrev:

Okej, jag jobbar idag som yrkeschaufför och det jag har hört så är man kanske inte lämpad för det längre! Om nu så är fallet borde man väl vara berättigad till nån form av stöd/hjälp? Jag spekulerar, men kom gärna med egna erfarenheter och tankar! smile

Hej det är det här som gäller angående körkort om man har diabetes.

Sidfot