Jag har nu kommit upp i den ålder då jag ska byta från barn och ungdomsavdelningen till vuxenavdelningen.
Träffar man läkare/sköterska lika ofta som på barn, ungefär var tredje månad?
Är det några andra skillnader på vuxenavdelningen?
Är det olika på alla sjukhus runt om i Sverige eller behandlar man diabetessjuka på samma sätt? Finns det en speciell plan för hur det ska gå till?
Jag kan bara tala för mina egna erfarenheter, men jag skulle gissa att det ser liknande ut på andra håll i landet.
Jag går ungefär en gång i halvåret till diabetessköterskan och ca en gång om året till diabetesläkaren. Skulle det behövas har dom här ganska stor flexibilitet verkar det som. Vissa personer kanske behöver gå lite oftare, andra lite mindre och dessutom kan det ju gå i perioder.
Jag har inte noterat ngn större skillnad av själva behandlingen egentligen. Kanske att kraven är lite högre satta efter tonårstiden och att man tar fler prover eftersom man kan få andra typer av problem som vuxen än som barn (jag tänker väl på rak arm framförallt på kolesterolvärden och sådant).
Det finns nationella mål för diabetesbehandlingen, dom finns att läsa i Nationella riktlinjer för diabetes som du kan hitta på följande länk; http://www.sos.se/FULLTEXT/9900-063/9900-063.htm (Mycket att läsa, ett tips är att kolla förteckningen högst upp och välja det som känns relevant i din situation just nu.)
Förresten. Det finns en version för hälso och sjukvården också, personligen tycker jag den var mer innehållsrik och ger bättre förutsättningar att veta vad man ska sträva mot och vad du har rätt att "begära" att få hjälp med. http://www.sos.se/FULLTEXT/9900-061/9900-061.htm
Senast redigerat av Ubuntu (2007-11-27 09:17:43)
Idag har jag varit på mitt första besök på vuxen avdelningen!
Tog med mig mamma för säkerhetsskull ^^,
Besöket gick väldigt bra och jag tyckte de hade väldigt mycket bättre kontroller än på barn. Det ska bli väldigt kul att fortsätta gå där. Jag tror att man kan få mycket bättre hjälp med allt.
Mycket bättre med sina prover. När man kommer till avdelningen sätter man in sin mätare i en sladd och så förs proverna över till deras datorer och så kan man sedan kolla hur det ligger till. Aldrig sett något liknande! Nu kan man få lite mer överblick.
Sen visste jag inte att man ska gå på fotundersökning när man kommer från barn och ungdom. Även om jag inte har några problem med fötterna. Är det många som har problem med fötterna?
LilaElefant skrev:
Sen visste jag inte att man ska gå på fotundersökning när man kommer från barn och ungdom. Även om jag inte har några problem med fötterna. Är det många som har problem med fötterna?
Relativt många har efter flera år med diabetes fått olika former av känsel och cirkulationsstörningar i fötterna. Det är ngt som tar lång tid att utveckla och risken minskar ju bättre blodsockerkontroll man uppnår. Värt att tänka på är också att dom mestadels äldre människor som har problem med fötterna inte alls hade samma förmåga att reglera blodsockernivåerna som vi har i dag. Det är med andra ord inte alls säkert att problemen kommer vara lika stora i framtiden eller att du personligen kommer att drabbas, även om risken naturligtvis alltid finns där (vilken den också gör för ickediabetiker!).
Senast redigerat av Ubuntu (2007-11-30 15:28:19)
Jag har precis bytt, var på mitt första besök i måndags. Har egentligen stannat kvar på barn för länge
men jag tycker det var bra på vuxen.
Som du skriver tycker jag också att dom är bättre med sina prover, på barn har jag fått höra att jag har högt blodtryck men det visade sig att jag ligger perfekt.
Lite tråkigt bara att man måste börja betala för sina besök snart.
Jo, jag hade också fått höra att jag hade högt blodtryck när jag gick på barn och ungdom men när jag kom till vuxen så hade jag ett väldigt lågt blodtryck. Vet du vad mycket ni betalar i ditt landsting?
Den största skillnaden i vård, är nog egentligen mellan olika läkare, olika sjukhus och olika landsting, när det gäller vad man får ut och hur man "hanteras". Man kan ha tur eller otur.
Jag kom till barnsjukvården som 5-åring och går idag, 40 år senare, hos vuxenvården. Helt klart, har de mindre tid för mig, men det handlar nog också om att jag haft diabetes så länge, så intresset för mig är måttligt. Tyvärr kan jag idag ha svårt att ens få komma på besök 1 gg/år, och det är ju så länge som recepten varar, vilket jag tycker borde vara en högsta gräns för väntan på kontroll.
När man byter insulinsort, känns det ibland som om man hade fått diabetes på nytt, dvs allting blir nytt och inga förutsättningar stämmer längre mot hur det tidigare funkade. Under senare år har det ju kommit ut en del nytt på marknaden, och det har gjort att även gamla rävar som jag, blivit som nybörjare. Det här tror jag inte sjukvården ser fullt ut, utan tycker att "du har ju vanan, så du vet ju hur det funkar. Gå hem och testa", men så sitter man där lite ensam och förvirrad.
En annan skillnad tycker jag är att det var mest typ I diabetiker på barnklinikerna, dvs jag delade problematik med övriga. På vuxen är jag en av få typ I, och många frågeställningar handlar istället om ålderskrämpor och typ II problematik, så intresset där för en medelålders etta är måttligt. Det känns lite som om man inte befann sig på rätt avdelning.
Men man ska väl inte klaga. Man lever ju.
Sockerpinglan skrev
När man byter insulinsort, känns det ibland som om man hade fått diabetes på nytt, dvs allting blir nytt och inga förutsättningar stämmer längre mot hur det tidigare funkade. Under senare år har det ju kommit ut en del nytt på marknaden, och det har gjort att även gamla rävar som jag, blivit som nybörjare. Det här tror jag inte sjukvården ser fullt ut, utan tycker att "du har ju vanan, så du vet ju hur det funkar. Gå hem och testa", men så sitter man där lite ensam och förvirrad.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Precis så var det för mig när jag skulle byta från Monotard som jag haft i över 30 år till Lantus - vilken förändring.
Sådant som tidigare alltid sänkt blodsockret gjorde inte det längre, och i vissa situationer kunde blodsockret t o m stiga istället för sjunka.
Men efter en övergångsperiod mår jag toppen av Lantus, men vägen dit var lite skakig i början när jag gjorde fel i många situationer.
Diabessköterskan såg ganska förvånad ut över att jag "gjorde fel" i många situationer, men om man har 30 års erfarenhet av att man behöver göra på ett visst sätt vid t ex idrott, så är det svårt att sluta med det över en natt.