Jag förstår dig, det är ju det man vill och hoppas på , det är ju därför man överhuvudtaget kör i gång med en sån här grej. Men för mig övervägde nackdelarna med pumpen (den totala insulinbristen som uppkom som ett äckligt troll med jämna mellanrum) dess fördelar och jag kände ren befrielse när jag började med pennorna igen. Samtidigt är jag glad att jag själv provat pump och vet hur det fungerade för mig.
Det tog bara 1 vecka tills jag skulle hämta ut det på apoteket (medtronic minimed) ![]()
![]()
:'(
![]()
Hej!
Jag är ny här, men diabetiker sedan 15 år tillbaka (typ 1). Har nyligen dvs. ca 7 veckor sedan fått min första insulinpump. I början gick allt superbra, låg bra i socker och tyckte det verkade suveränt med allt, det var inte heller några problem med infusionsset som jag bytte var 3. dag.
Men bara inom ett par veckor har det hänt flera gånger att infusionssetet slutat fungera inom 24 timmar och jag har varit tvungen att byta den dagligen eller t.o.m. 2 ggr per dag. Använder Inset II med 6 mm kanyler. Tycker att det är helt oaccepptabelt att behöva vara stressad och rädd för att det inte skall funka som det ska... nånstans bör man ju kunna lita på att det inste ska krångla på det här sättet! Senast imorse vaknade jag med BS 18.8 då det kvällen innan var 10.2. Att byta setet hjälper, men jag har samma problem som Mr T, det finns ingen ocklusion och kanylen ser bra ut när man tar ut den ur kroppen.
Orkar snart inte med detta, vill byta tillbaka till pennor, då kan man i alla fall vara säker på att man får insulin i sig.
Finns det fler med samma problem?
Hur har ni löst problemet? Genom att prova olika set? Har provar Inset 30 samt Cleo, men är mest nöjd med Inset II. Cleo är helt värdelös, får ocklusion nästan varje gång. Har inte provar stålkanyler pga att jag har nickelallergi och är lite rädd för att huden ska reagera på stålnålarna.
Typ 1 sedan -94, Animas-pump, Humalog.