Känner ni er aldrig ensamma i er sjukdomssituation?
Eller har ni ett brett kontaktnät med andra diabetiker?
Det är klart att jag träffat andra diabetiker när jag varit på någon av de lätträknade sammankomsterna som diabetesmottagningen anordnat!
Och faktiskt har jag pratat med en kille på X2000 en gång som jag såg tog upp en insulinpenna i restaurangvagnen!
Och sen var det ju en gång på flygplatsen i Bromma som jag började prata med en kille som precis som jag hade insulinump!
Men förutom dessa ytterst tillfälliga möten så har jag ALDRIG haft kontakt med någon annan diabetiker!
Jag kan känna mig så fruktansvärt ensam ibland! För jag trr att INGEN som inte själv har diabetes kan egentligen riktigt förstå hur det är! Jag skulle så gärna vilja ha någon eller några att träffa ibland. Som man kan diskutera sin diabetes med men även som man bara kan umgås med, hitta på saker med som inte har med diabetesen att göra, men som man vet är med på samma villkor! Någon som förstår att man ibland bara inte orkar ta tag i höga blodsocker, som fattar varför man vissa dagar bara har lust att gråta och skita i allt ihop. Någon som vet att man periodvis fajtas med ångest eller dåligt samvete.
Är inne lite då och då och kikar på ungdiabetes.se. Tyvärr känner jag mig lite för gammal för att vara mer delaktig där men dom verkar ha så himla kul ihop. Träffas med jämna mellanrum och går ut och käkar och har femkamp. Dom åker till Hemsedal ihop och har läger!
Hade inte det varit kul att ha något sådant även för oss som kanske är lite äldre? Det hade i alla fall jag tyckt!
Kram på er allihopa! Ha en härlig fortsättning på helgen!
/Jomma
Jo, visst känner man sig det! Jag har aldrig haft någon i min närhet som har haft det och saknar någon att prata med. Var aldrig på läger som yngre så jag träffade aldrig några i samma ålder. Det var förra inte förrän förra året jag åkte på läger, då var jag också äldst, dock bara ett år äldre men ändå. Jag skulle också vilja komma i kontakt med andra som har diabetes. Kanske anorda träffar också
Jag tror att jag kan vara i en mellanålder just nu men har aldrig haft problem med att prata med folk i andra åldrar
Jomma, hur gammal är du?
Jo visst skulle man vilja ha någon att parata med som är i samma situation. En riktig kompis som också har diabetes har jag ofta önskat mig. Men att hitta det är inte så enkelt. Fick diabetes när jag var 27. Då finns ina läger alls!
Hej LilaElefant,
va kul att ngn svarade så snabbt!
Jag är 33 år. Har heller aldrig varit på läger när jag var yngre. Trots att mina föräldrar tyckte att det skulle vara ett utmärkt sätt för mig att träffa andra i samma situation. Jag totalvägrade! Jag fick min diabetes när jag var 12 år och då vill man inte gärna skilja sig från mängden. Att åka på läger tillsammans med andra "sjuka" barn fanns inte ens i min fantasi!
Jag är en enormt social människa och umgås med män, kvinnor, killar och tjejer i alla åldrar. Tycker det är jättekul att umgås med dom som är mycket yngre likväl som jag tycker det är fantastiskt givande att umgås med människor som är äldre än mig. Så ålder och kön spelar inte så stor roll. Men det jag menar är att vardagen kan skilja sig ganska mycket beroende på vart i livet man befinner sig. Jag är som sagt 33 år, gift, har två barn, jobbar 80%. Min vardag och mina "problem" kan många gånger skilja sig ganska mycket från någon som är 17 år eller 65 för den delen. Erfarenheter och synpunkter från alla åldrar är givetvis bra och intressant och kan man få det från någon i sin egna ålder också så är det givetvis ett plus!
)
Och att du svarade på mitt inlägg kanske är ett första steg mot ett givande och tagande av erfarenhet, upplevelser och en känsla av att inte vara ensam!
Godnatt!
Hej Jomma,
Jag var lite som du, fast jag har aldrig tyckt att jag var en utböling eller vad man ska säga för att jag har diabetes. Jag tror att det kan ha varit för att jag fick diabetes när jag var 3år och har levt med det hela livet. Alla har varit förstående, till och med i lågstadiet. Tror att det kan vara för att jag kommer från en liten stad, min klass på grundskolan har gått i samma klass ända sedan dagis, och vi har alla varit väldigt bra kompisar. Men att åka på läger har aldrig riktigt varit min grej, var väldigt blyg och hade inget självförtroende när jag var yngre, så det fick inte bli några läger förrän tills förra året. Dock har jag förändrat mig så nu är jag väldigt social och letar efter flera i min situation ![]()
Jo, jag håller med om att våra liv skiljer oss väldigt. Fast jag tycker om att prata med äldre som har mer erfarenheter än vad vi 20åringar har
Och sen även på alla andra plan, inte bara diabetes utan även "vuxenlivet". Tycker att det kan vara intressant att höra hur kvinnor med diabetes klarat av sin eller sina graviditeter även om det inte själv är aktuellt för mig och min sambo.
Håller självfallet med dig att det kan vara kul att prata med människor i sin egen ålder ![]()
Hoppas allt är bra med dig iallafall!
Jomma,
Min e-post adress inns i min presentation om du har lust att maila lite. Jag är 3 år, gift med två barn. Jobbarheltid och försöker även hinna med träning och ett socialt liv.
EN I MIN KLASS HAR DIABETES SÅ DET EE JU TUR MEN HAN EE EN KILLE HIHI:) MEN KÄNS ÄNDÅ RÄTT BRA ![]()
hej!,jag är 13år. för typ ett år sedan var jag på ett "kollo" för diabetiker det var kul att få träffa andra diabetiker.jag var 3år när jag fick diabetes så jag kommer inte i håg så mycket men i allafall nu går jag i sexan och jag har skåp så det är ganska jobbigt att gå fram och tillbaks:( sen så går man i stan känns det lite konstigt för när jag ska ta blodsocker så brukar jag ställa mig i ett hörn så att alla sliper se...men jag ser aldrig någon annan göra det(eller överhuvudtaget kolla så att alla ser.) men min pappa brukar peppa mig med att säga att jag kan göra det pricis alla andra kan göra!:p(jag är även glutenintollerant)
Senast redigerat av fredikk (2008-06-02 16:36:08)
När jag fick diabetes som 5-åring, fick jag tillbring en vecka på sjukhus för att ställa in dos och få ordning på värdena (vet inte om det funkar så idag?). Sjukhuset var lite större, så där fanns andra med diabetes. Min mamma började prata med en annan mamma i väntrummet och hennes dotter hade diabetes, så våra familjer har sedan dess hållit kontakten (snart 40 år nu!) vilket startade som en liten brevväxling oss barn emellan och någon bjudning familjerna emellan.
Vid 10-års-kontrollen lades jag in på nytt för en veckas kontroller (kanske också har försvunnit i dagens diabetesvård?), och där fick jag två nya kompisar genom att vi delade rum, av vilka jag fortfarande har kontakt med den ena.
Och under skolåren var vi ungefär tre diabetiker som fick lite extra mellanmål o möttes i skolköket, men dem har jag aldrig haft kontakt med; varken då eller senare. Vi fann inte riktigt varandra, eller kände behov av varandra.
På en av mina första arbetsplatser var vi 8 pers på avdelningen, och en av dem visade sig vara diabetiker, men vi pratade egentligen aldrig så mycket om våra sjukdomar. Bytte bara några korta erfarenheter. Så där "klickade det kanske inte fullt ut".
När jag tog sprutan vid en danskurs, dök det fram en annan diabetiker och började prata.
Så till och från under livet, tycker jag att man möter andra. En del blir man inte kompis med - bara för att man är diabetiker - men ofta har man ju liknande erfarenheter och kan växla tankar.
Där man oftast möter andra diabetiker, är ju faktiskt vid läkarbesöken eller när folk ser att man tar sin spruta, så att åka på läger är inte den enda vägen. Men det jag framförallt har lärt mig, är kanske att vi tar vår sjukdom väldigt olika och hanterar den väldigt olika.
ja känner med dej jomma, ja känner mej ensam och du har rätt: dom som inte har diabetes har ingen aning om hur dä känns, att inte vara normal, att vara utanför......
jag är en självmordsbenägen ensam 13.åring från karlskoga
Senast redigerat av mickee (2010-04-15 17:35:06)