Webbaserat diskussionsforum om diabetes

Du är inte inloggad.

#1 2008-04-24 00:06:24

Sane
Forum-räv
Registerad: 2005-02-20

Everyx3

Någon som har erfarenhet av den här mätaren ännu?

http://www.everymed.se/

www.DiabetesPortalen.nu - Den kompletta informationsportalen på nätet för Typ 1-Diabetiker
Besök den .nu .Nu .NU!

#2 2008-06-24 09:40:42

Emmapemma
Forum-flitig
Registerad: 2008-06-23

Re: Everyx3

Jag har testat, den är superbra! Det är en sån här mätare jag har väntat på sen jag fick diabetes! Vissa dagar är allt skit och jag vill bara strunta i mitt blodsocker, men den här mätaren har faktiskt gjort det lite lättare. Det märks att den är framtagen av diabetiker.

#3 2008-06-24 14:57:46

martin@jonsson.tf
Forum-nykomling
Från: Ulricehamn

EveryX3 användare sedan oktober -07. Grymt belåten. Har haft Frestyle Mini, Frestyle Lite, Accuchek compakt plus samt Precision Xceed före den. De är inte ens med på banan... Testar mig 7 gånger om dagen ungefär och då är det viktigt att det går smidigt. ;-)
http://www.everymed.se/everyx3.html

Livet är fantastiskt!!!

#4 2008-06-24 23:45:38

Sane
Forum-räv

Vad bra det låter. Men hur har ni tacklat problemet med Upphandlingen av blodsockermätare? Är Everyx3 upphandlad i era län? Vilka län bor ni i?

www.DiabetesPortalen.nu - Den kompletta informationsportalen på nätet för Typ 1-Diabetiker
Besök den .nu .Nu .NU!

#5 2008-06-25 08:56:36

Emmapemma
Forum-flitig

Jag bor i Stockholm och här är den ju inte upphandlad. Men som patient har man ju rätt att välja vad man vill ha. Det är ju jag som lever med diabetes och som testar mig ca 8 ggr/dag resten av livet som skall välja vilka hjälpmedel jag ska ha! Blir bara arg när dom menar att det är nån politiker eller ekonom som ska bestämma det åt mig. Sköterskan kan skriva ut testremsor även till de mätare som inte är upphandlade och vill jag ha mätaren kan hon inte neka mig! Det gäller att veta sina rättigheter! smile

#6 2008-08-22 13:35:51

matilda_78
Forum-nykomling
Registerad: 2008-08-20

Jag använder också EveryX3 och tycker den är kanonbra!

Jag bor i VG-regionen och först sa sköterskan att den inte var upphandlad och att hon inte kunde skriva ut stickor till den. Men jag tjatade lite eftersom jag trodde att den skulle underlätta en hel del för mig, bl.a. har jag letat efter en mätare där det går snabbt och smidigt att testa sig och där man inte behöver hålla på med lösa stickor. Så efter ett tag gav hon med sig och skrev ut stickor och lancetter!

Och gissa om jag blev glad?! Det är klart den bästa mätaren: det går snabbt och smidigt att testa sig, man har allt i ett, den är tyst och diskret plus att den är snygg också. Det är bara så smidigt och enkelt!smile Vad mer kan man önska???

#7 2008-08-22 22:37:49

LilaElefant
Forum-räv
Från: Karlstad
Registerad: 2007-03-07

Åh vad roligt!
Jag ska iväg till min sköterska till veckan och jag vill verkligen ha den mätaren!
Hoppas bara att hon ger med sig hon med smile

född -88 | diabetes sen 14/10 - 91 | pump sedan 23/5 - 07 | Metformin insatt 25/1 - 08 |

#8 2009-04-09 21:01:48

johnnytherocker
Forum-nykomling
Registerad: 2008-09-01

Tjo och goddag!
Har kört med EveryX3 sedan i höstas. Jag är helnöjd och skulle inte vilja gå tillbaka till min gamla mätare freestyle lite.
Häromveckan fick jag brev från tillverkaren där det stod att man kunde få EveryX3 genom dom om man inte fick någon från sjukhuset. Tyckte det lät konstigt så jag frågade min diabetes sköterska om detta och hon sa att EveryMed förlorat upphandlingen (i gävleborg iaf) eftersom EveryX3 inte är kod-fri. Hon sa också att eftersom jag redan hade en och ville fortsätta med den så skulle dom fortsätta skriva ut elektroder. Patienten avgör vad som fungerar bäst. Det lät ju bra.
När jag kom hem såg jag att jag lyckats köra med fel kod, i antagligen tre paket (270 prov) . Jag vet inte hur mycket fel den har visat men det har inte hänt nåt... Kanske är det bra med kod-fria blodsockermätare, men jag tycker i alla fall att EveryX3 har förenklat mitt liv så pass att jag vill rekommendera den.
...Alltså kommer ni bara ihåg att koda om mellan paketen så tycker jag att ni ska tjata till er en EveryX3.

-> Jag vill, alltså är jag. <-

#9 2009-04-10 10:56:53

Christian Johansson
Forum-räv
Registerad: 2007-07-18

Ja, jag förstår att det är lätt att glömma att börja koda igen när man har kört med Freestyle Lite där man slipper koda. Jag använder förresten själv Freestyle Lite för tillfället och känner mig nöjd med den (och så använder jag Precision Xceed för att mäta ketoner).

född 1973 | diabetes sen 1984 | pump sedan 1993

#10 2009-04-10 14:28:26

Ubuntu
Forum-räv
Registerad: 2005-03-05

Jag har kört Everyx ett tag men bestämt mig för att gå tillbaka till Freestyle Lite. Kommer överhuvudtaget tillbaka till den efter alla mätare jag provat, tycker den vinner allt sammantaget. Bra display, UPPLYST TESTPORT, ingen kodning. :-)

Fick också problem att komma ihåg kodningen till EveryX, det gäller att påminna sig. Egentligen undrar man varför det behöver kodas nuförtiden, när det är så många som lyckats bli av med besväret borde väl dom andra också kunna haka på? Märkligast är väl nästan att ett och samma företag kan ha mätare som måste kodas och mätare som är kodfria (Abbott t ex med Freestyle och Xceed. Xceed mäter ju ketoner också iofs, kanske har med det att göra).

#11 2009-04-10 23:49:02

LilaElefant
Forum-räv
Från: Karlstad
Registerad: 2007-03-07

Ubuntu skrev:

Egentligen undrar man varför det behöver kodas nuförtiden, när det är så många som lyckats bli av med besväret borde väl dom andra också kunna haka på? Märkligast är väl nästan att ett och samma företag kan ha mätare som måste kodas och mätare som är kodfria (Abbott t ex med Freestyle och Xceed. Xceed mäter ju ketoner också iofs, kanske har med det att göra).

Kodfria? På Exceeden måste man väl göra en kodning först? För vad annars har man den speciella mätstickan du måste sticka in först innan du börjar använda ett nytt paket? smile Eller är jag väldigt borta nu? tongue

född -88 | diabetes sen 14/10 - 91 | pump sedan 23/5 - 07 | Metformin insatt 25/1 - 08 |

#12 2009-04-13 01:11:20

Ubuntu
Forum-räv

LilaElefant skrev:

Kodfria? På Exceeden måste man väl göra en kodning först? För vad annars har man den speciella mätstickan du måste sticka in först innan du börjar använda ett nytt paket? smile Eller är jag väldigt borta nu? tongue

Ja det är du nog. Jag skrev ju "Märkligast är väl nästan att ett och samma företag kan ha mätare som måste kodas och mätare som är kodfria" innan! big_smile

#13 2009-04-16 11:23:46

johnnytherocker
Forum-nykomling

hmm...
...vill skylla ifrån mej lite. Det var tydligen fel på min EveryX3. Har kollat kodningen före varje test ett tag nu och den kodar om sej själv, ungefär var tionde test.
Lite skrämmande, men jag vet som sagt inte hur mycket fel den har visat. Har kört lite med min gamla Freestyle Lite i dagarna men den är så omständig och tar stor plats när man ska någonstans. Det må så vara att Freestylen känns pålitlig och är kod-fri, EveryX3:n gör att jag slipper "packa en mindre resväska" för att gå till jobbet eller hälsa på en kompis eller så. Ska försöka få den lagad...

#14 2009-04-16 14:38:18

Flash Gordon
Forum-räv
Från: Trollhättan
Registerad: 2008-02-01

Ring till dem så får du en ny på 2 dagar på ett ungefär. På så vis är de gör proffsiga på Everymed. Har haft deras X3 mätare ett tag och jag upplever samma sak med kalibrering av dessa mätstickor. Rätt som det är bara, så är den felkalibrerad. En annan sak som jag retar mig på är lancettfunktionen. Fjädern till denna är för slö så det känns som stickan fastnar i fingret eller så trimmar man den för hårt, så det känns som i princip hela stickan borras in i fingrret. Ttotts detta använder jag den dagligen, för ingen annan mätare klarar jag av att gå och ta ett värde samtidigt.

Född 1975, fick typ 1 diabetes 1997.

#15 2009-04-16 19:13:16

Ubuntu
Forum-räv

Flash Gordon skrev:

En annan sak som jag retar mig på är lancettfunktionen. Fjädern till denna är för slö så det känns som stickan fastnar i fingret eller så trimmar man den för hårt, så det känns som i princip hela stickan borras in i fingrret.

Detta problem hade jag också. Gick så långt att jag tog med mig en annan "stickare" och då var ju genast själva poängen borta... :-/

#16 2009-04-17 09:18:29

Flash Gordon
Forum-räv

Känns lite som de har ett jättebra koncept fast inte riktigt orkar med kvaliten. En annan sak som vore cool var om man via datorn och USB kunde själv välja/skriva vilka kommentarer man ville använda. Är ju inte varje dag som jag exempelvis använder "mens". Sedan hade jag då oxå haft "kontrollvärde" mkt högre upp i tablån, så man slipper knappa så mkt till den kommentaren som jag använder mest.

#17 2009-04-17 14:11:02

johnnytherocker
Forum-nykomling

Jo, funktionen att få fram en kurva på datorn är bra, använder den hela tiden. Fönstret är lite väl litet. Det skulle ha rymts 0-20 mmol/l så man får med eventuella toppar. Ett stort minus att mjukvaran inte finns till mac, känns lite kasst att behöva ha en windows partition på datorn bara för EveryX3. (I-lands problem, jag vet).

Ringde till EveryMed å beställde en ny mätare i dag. Förutom att den kodar om sej själv så dog magasinsroteringen. Instämmer att kvaliten inte känns så prioriterad...

#18 2009-04-21 13:44:27

Flash Gordon
Forum-räv

Ja just det...har samma problem...Den gamla stickan som ska åka ner igen fastnar nästan alltid i locket (typ kärvar)... Faktum kvarstår fler + än - .

#19 2009-07-15 09:24:29

dextrosol
Forum-nykomling
Registerad: 2009-03-30

Är Everyx3-användare sedan en tid tillbaka och supernöjd! Hade i början problem med att nålen inte stack tillräckligt djupt vilket var ganska irriterande. Jag ringde upp företaget och det visade sig att sköterskan hade skrivit ut fel typ av lancetter. När jag sedan började använda rätt lancett gick det hur bra som helst!

Måste också passa på att ge en stor ros till Everymed för en grymt bra kundsupport med snabba lösningar!

#20 2010-02-26 15:20:29

Mullrik
Forum-flitig
Från: Upplands Väsby
Registerad: 2005-02-27

Har börjat testa lite med Everyx3 och förvånas över att den visar så mycket lägre värden än min övriga mätare.
Undrar vad det beror på? Låga värden är väl bra men...........

Tablettbehandlad typ-2 gubbe sedan 2004

#21 2010-04-21 00:21:37

Sane
Forum-räv

Jag gillar mätaren skarpt, tycker inovationen är grym, dock ogillar jag inlägg som kommer på forumen från företagets egna, som "dextrosol" ovan. Så klart man skall göra PR, men ett tips, ni gör bara folk irriterade genom att skriva smygreklam. Det skiner igenom! Stå för er produkt istället och gör reklam på ett öppet och ärligt sätt.

Besök den .nu .Nu .NU!

#22 2010-04-21 21:24:18

Christian Johansson
Forum-räv
Registerad: 2007-07-18

Everyx3 hade nog inte fungerat för mig. Jag vet inte hur många blodprovstagare jag har råkat tappa i golvet så att de har gått sönder genom åren. Om själva mätaren hade funnits i blodprovstagaren också så hade det fått väldigt dåliga följder.

född 1973 | diabetes sen 1984 | pump sedan 1993

Sidfot