Webbaserat diskussionsforum om diabetes

Du är inte inloggad.

• Index
  •  » Pump
  •  » ska jag testa insulinpumpen?

#1 2010-01-11 20:56:31

linden
Forum-flitig
Registerad: 2010-01-11

ska jag testa insulinpumpen?

är 15 år och ska snart till doktorn på karolinska. hon har erbjudit mig att testa insulinpump och är väldigt fundersam... har cirka ett år sen testat nån ny apparat som var en tub man satt i magen med en sändare på som skickade blodvärdet till en liten skärm man hade i fickan, vet inte vad den heter men det ända jag kommer ihåg är att jag behövde byta tub var 6 dag och det gjorde ooooont. så... gör insulinpumpen ont? jag fick ont i magen när jag böjde den/sträckte och sprang vilket var jobbigt. hur funkar den? hur ofta får ni känningar av den? behöver ni byta tub eller vad det nu är man sätter fast? hur funkar den när man är aktiv? hur byter man hur mycket insulin den ska pumpa? har många frågor om den, skulle nån av er kunna dela med er? smile

#2 2010-01-12 01:31:59

Nosferatu
Forum-räv
Från: Norrköping
Registerad: 2006-01-12

Re: ska jag testa insulinpumpen?

Jag tycker absolut du ska pröva pump om din läkare anser att det skulle göra nytta för dig.

För mig har pumpen mer eller mindre gjort underverk. Det sista HbA1c jag tog innan jag fick pumpen var 10,9 i januari förra året. Och trots ett så högt HbA1c hade jag ofta känningar. Svåra känningar, som kunde kräva en hel middagsportion för att ge med sig. Jag har fortfarande känningar då och då, men inte lika ofta, och de jag har är mycket lättare att häva. Det räcker i regel med en macka eller två, och ibland kan det t.o.m. räcka att stänga av pumpen en stund.
När jag fick besked att jag fått pump beviljat, gav jag i princip fan i allt tills jag faktiskt fick den, och sen tog jag nya tag när pumpen satt där. Och med tanke på det så låg nog mitt HbA1c när vi satte dit pumpen i mars en bra bit högre än de 10,9. Jag skulle gissa på runt 12-13. På 6 månader efter att jag fick pumpen sänkte jag mitt HbA1c till 6,2. Och jag mår fantastiskt mycket bättre. Innan jag fick pumpen var jag ständigt törstig, sprang på muggen typ 10-15 gånger per dag, hade alltid ont i huvudet, var alltid trött, hade kronisk diarré och ofta svamp i förhuden. Idag har jag inget av de problemen.

Det finns flera olika kanyler till pumpar. Hårda stålkanyler och mjuka teflonkanyler (de sistnämnda har en stålkanyl inuti, som man drar ur när det sitter på plats). Olika längder och olika vinklar. Så det ska säkert finnas någon som passar dig.

Pumpkanylerna är lite grövre än pennkanyler, så de kan göra mer ont att sätta dit, men hittar du en som passar, gör det inte ont när den väl sitter. Jag använder raka 8mm stålkanyler, och de passar mig utmärkt, men du kanske ska ha t.ex. mjuka 10mm kanyler i 45 graders vinkel, eller någon annan variant. Kanylen byter man samtidigt som man fyller om pumpen. Ampuller, slangar och kanyler är engångsmateriel.

Jag har ett högaktivt arbete; går c:a 15000-20000 steg per dag på jobbet, och jag har inte någon gång sen jag fick pumpen i mars förra året haft några problem med vare sig insulinflödet eller smärta av kanylen som jag kan härröra till mitt arbete.

Att ställa om hur mycket insulin den ska pumpa är lätt.
Basaldosen (det kontinuerliga flödet som ersätter långtidsverkande) kan man (med alla moderna pumpar) ställa in flera scheman för. T.ex. ett schema för vardagar, ett för helger och ett för sport. Varje schema kan ha flera olika doser över dygnet. De flesta kan man ställa i halvtimmesintervall, så att man kan fininställa precis hur mycket bas man behöver varje tid på dygnet. Att byta schema är lätt, det kräver bara ett par knapptryck. Dessutom kan man ställa in en tillfällig basal, t.ex. om man är sjuk eller om man plötsligt måste öka sin aktivitetsnivå. Denna kan man ställa antingen i enheter eller i procent av dosen enligt det valda schemat. Man ställer in hur länge den tillfälliga dosen ska gälla, på de flesta pumpar upp till ett dygn i halvtimmessteg. Och detta är också lätt att göra, bara några knapptryckningar.
Bolusdosen (måltidsdosen) är också enkelt att ställa in. De flesta pumpar har system där man kan mata in vad man äter och så föreslår pumpen lämplig dos. Man kan också ställa dosen själv; alla pumpar jag tittade på innan jag valde har möjlighet att ta insulin genom att räkna knapptryck, och hur mycket varje knapptryck innebär kan ställas in i förväg. Jag har högt insulinbehov, så jag har 2 enheter per tryck. Behöver jag 20 enheter, trycker jag alltså 10 gånger. Så behöver man inte plocka fram pumpen. Man kan också ställa in genom pumpens menyer, och då kan man ta doser som hamnar mitt emellan två tryck, så om jag t.ex. vill ha 21 enheter, eller rent av något i stil med 19,7, ställer jag bolus genom menyerna. Genom menyerna kan man också välja förlängd bolus eller en kombination av direkt och förlängd.  Förlängd bolus innebär att man talar om för pumpen hur lång tid den ska sprida ut dosen över; min pump kan sprida ut en bolus över upp till 8 timmar i halvtimmessteg. Bra om man t.ex. går på bio och inte vill vräka sig hela påsen med bilar under reklamen. Kombinationen innenbär att man får en del direkt och en del utspritt. Det är bra till livsmedel som innehåller både mycket kolhydrater och mycket fett, t.ex. pizza.

Jag hoppas detta är till nytta och hjälp för dig, och har du flera frågor är det bara att skriva igen. För mig har pumpen gjort sån nytta, att jag tycker alla borde ha en, och jag hjälper gärna till med allt jag kan.

Lycka till. smile

Sendebuterad typ 1 - Okt '05, vid 35 års ålder
Novorapid/insulatard från start
Novorapid/Levemir från 2006-05-02
Pump, MiniMed Paradigm 722, med Novorapid från 2009-03-16

#3 2010-01-13 20:28:24

linden
Forum-flitig
Registerad: 2010-01-11

tack för informationen! ska definitivt testa pumpen när jag ska till läkaren! enda jag var rädd för med den är om det gör ont eller är jobbigt att sätta i ny kanyl men man vänjer sig antar jag smile har det nånsin hänt att du fått ett slag eller stött emot en kant eller nånting där den sitter och gjorde det särskilt ont eller känns det knappt? lever ett aktivt liv så det är ofta jag råkar göra illa mig eller få fotbollar och sånt på mig tongue

#4 2010-01-13 22:15:05

Api
Forum-räv
Registerad: 2006-01-27

Jag har pump sedan ett par år tillbaka och kan inget annat än rekommendera det. Att få t ex en fotboll sparkad på kanylen sticker om man har otur till men känns knappt utöver smärtan att få bollen på sig :p Du ska inte oroa dig för att det är jobbigt att byta allt. Att byta reservoar och infusionsset en gång var fjärde eller femte dag är enligt mig mycket smidigare än att flera gånger per dag sticka sig med en lika lång nål. Då menar jag inte bara lite smidigare wink.

#5 2010-01-14 14:56:11

Ubuntu
Forum-räv
Registerad: 2005-03-05

Jag har haft pump tidigare och kan också intyga att kanylen inte är ett problem.
Enda tillfället jag minns att det kändes ordentligt var när jag fastnade med slangen i något, t ex en besticklåda, och sedan gick i väg.
Men då är det från klistret i plåstret det känns när det tar stopp, inget annat! big_smile

Jag vet inte om jag är sanslöst klumpig emellanåt, men ja, det har hänt IRL. wink

#6 2010-01-14 17:39:06

Nosferatu
Forum-räv
Från: Norrköping
Registerad: 2006-01-12

Ubuntu skrev:

Enda tillfället jag minns att det kändes ordentligt var när jag fastnade med slangen i något, t ex en besticklåda, och sedan gick i väg.
Men då är det från klistret i plåstret det känns när det tar stopp, inget annat! big_smile

Det där har hänt mig också. Jag har infusionsset med två plåster med en slangstump emellan (enda setet Medtronic har med stålkanyl, och mjuka kanyler viker sig för mig), och den slangstumpen blir ju som en ögla när båda plåstren sitter fast, och det har hänt ett par ggr att den hakat fast i dörrhandtag. Kan svida till rätt bra när båda plåstrena lossnar samtidigt. Och just med stålkanyl kan även kanylen göra duktigt ont att dra loss på det sättet; eftersom den inte är böjlig, bör man dra den rakt ut.

Sendebuterad typ 1 - Okt '05, vid 35 års ålder
Novorapid/insulatard från start
Novorapid/Levemir från 2006-05-02
Pump, MiniMed Paradigm 722, med Novorapid från 2009-03-16

#7 2010-01-25 21:29:23

Diabetesliv
Forum-nykomling
Registerad: 2010-01-25

Jag har haft insulinpump sedan 2001 och är jättenöjd med pumpen - mindre nöjd med mina värden men det beror inte på pumpen. Jag har precis startat upp en liten diabetesblogg där jag vill dela mitt liv med diabetes med andras erfarenheter - titta mer än gärna in och hjälp mig med att få bukt på min diabetes!!

http://ettdiabetesliv.blogspot.com

MVH Klara

#8 2010-02-13 16:46:19

Jörgen
Forum-nykomling
Registerad: 2010-01-12

Hej linden! Jag tycker absolut att du skall testa pump. När du väl har blivit inställd på pumpen så är den oslagbar:) Sen alla praktiska detaljer kring pumpen ordnar sig alltid. Jag har haft pump sen i början av 2000talet och jag hade också många frågor kring den. Själv så har jag en Animas IR2020 pump och den trivs jag med. Med hjälp av kolhydratsräkning som  finns i pumpen så har jag fått ner mitt hba1c till betydligt bättre värden än innan. Funkar inte pump för dig så kan du alltid gå tillbaka till penna;)

Ha det! Jörgen.

• Index
  •  » Pump
  •  » ska jag testa insulinpumpen?

Sidfot