Hej!
Jag skall väldigt snart göra mitt ex-jobb och har inriktat mig på att försöka hjälpa diabetiker att hålla reda på sin hälsa genom blodsockermätning tillsammans med en dagbok. Men jag behöver er hjälp:
Min idé är ett program som skall köras på en "Smart Phone" liknande iPhone (operativsystemet Andriod), idén är att en blodsockermätare trådlöst laddar upp mätningen på telefonen tillsammans med tid, datum etc. Sen kan användaren lägga till mer information kring den mätningen (före/efter måltid, träning, kost etc.).
Vilka problem har ni som diabetiker? Vad skulle kunna göras lättare?
1 Skulle ett sånt här system vara användbart?
2 Skulle ni du använda det?
3 Vilka funktioner skulle vara användbara för er?
--------Vad skall sparas i dagboken?
--------Skicka/dela resultat (dagbok) till läkare er läkare?
Jag har även ett system för att registrera om användaren ramlar ihop (och sedan larma om användaren inte svarar) är detta någon som är "vanligt" skulle det vara användbart?
awiden skrev:
Hej!
Jag skall väldigt snart göra mitt ex-jobb och har inriktat mig på att försöka hjälpa diabetiker att hålla reda på sin hälsa genom blodsockermätning tillsammans med en dagbok. Men jag behöver er hjälp:
Att underlätta vår vardag är en god tanke. ![]()
awiden skrev:
Min idé är ett program som skall köras på en "Smart Phone" liknande iPhone (operativsystemet Andriod), idén är att en blodsockermätare trådlöst laddar upp mätningen på telefonen tillsammans med tid, datum etc. Sen kan användaren lägga till mer information kring den mätningen (före/efter måltid, träning, kost etc.).
Skulle du kunna tänka dig att göra det mindre systemberoende? T.ex. att göra det i Java istället, så det kan köras på flera telefonmodeller? Jag har en N97 och jag är inbiten Nokian. Jag skulle inte byta telefon för en sådan här funktion, och jag vill inte ha ytterligare atteraljer att släpa med mig. Jag menar inte att du ska göra en app för mig specifikt, men jag vill belysa att inte alla har en lur med systemet Android.
awiden skrev:
Vilka problem har ni som diabetiker? Vad skulle kunna göras lättare?
1 Skulle ett sånt här system vara användbart?
2 Skulle ni du använda det?
3 Vilka funktioner skulle vara användbara för er?
Jag är urusel på att föra bok. Just för att jag vill ha så lite prylar att bära omkring på som möjligt. Kunde detta integreras med t.ex. telefonen, som jag ju ändå alltid har med mig, ökar chansen att jag skulle föra bok.
Jag skulle kunna tänka mig ett system som över bluetooth kommunicerade med både blodsockermätaren och insulinpumpen och lagrade blodsocker och insulindoser.
EDIT: Att kommunicera över bluetooth skulle antagligen kräva både ny pump och ny mätare. Men min pump (jag vet inte hur det är med andra på den punkten) kan kommunicera med RF-signaler. Detta används till fjärrkontrollen som går att få till och till en medföljande mätare (en specdialversion av Ascensia Contour: ContourLink, som är anpassad till pumpen och sänder mätresultat till denna). Fjärrkontrollen och mätaren paras ihop med pumpen, genom att man i pumpen lägger in respektive enhets serienummer. Jag är inte så insatt i bluetoothtekniken, men kanske dessa RF-signaler kan tas in i luren på något sätt, om inte genom bluetoothenheten i telefonen, så kanske på något annat sätt. Jag skulle kunna tänka mig att ha en liten enhet, t.ex. i nyckelringen, som tar emot data från pump och mätare, och sänder dessa vidare över bluetooth till telefonen.. Pumpens RF-signaler används också (gissar jag) till att kommunicera med den sensor för kontinuerlig mätning som går att få till, och jag gissar att den paras ihop med pumpen på samma sätt som fjärrkontrollen och mätaren. Jag är själv inte intresserad av CGM, bara tanken gör mig hypernervös, men för dem som vill använda det, skulle det väl vara bra om det kunde integreras med ditt system.
Givetvis skulle det vara bra, om ditt system kan fungera med bara en blodsockermätare också, för alla har inte pump. Och alla vill inte ha det. Och alla behöver det inte. :SLUT EDIT
awiden skrev:
--------Vad skall sparas i dagboken?
Förutom vad jag angav ovan, möjlighet att lägga in sådant som inte automatiskt registreras, t.ex. vad man ätit, typ av aktivitet, om man varit sjuk mm. EDIT: Detta bör kunna finnas fördefinierade alternativ för likväl som möjlighet att själv lägga in det som klartext. :SLUT EDIT
awiden skrev:
--------Skicka/dela resultat (dagbok) till läkare er läkare?
Detta bör vara en inställningsmöjlighet. Jag får en allergichock bara jag hör uttrycket automatisk uppladdning. Att göra det manuellt, t.ex. inför ett läkarbesök, skulle vara en bättre variant.
awiden skrev:
Jag har även ett system för att registrera om användaren ramlar ihop (och sedan larma om användaren inte svarar) är detta någon som är "vanligt" skulle det vara användbart?
Är detta på något sätt också kopplat till en smart phone, eller innebär det en extra enhet att bära på? En genomsnittlig diabetiker får insulinkoma 1-2 ggr under sitt liv. Falla ihop kan man visserligen göra även innan det går så långt som koma. Det är för de flesta inte ett jättebekymmer, men den gången det händer, skulle det vara tryggt om det finns något som gör att hjälp kommer snabbt. Och för dem som har svåra problem med täta, djupa hypoglykemier, skulle nog ett sådant system vara till stor hjälp.
EDIT: Jag ser, när jag läser igenom min egen text, att vad jag föreslår, blir mer av bara dagbok som integreras med redan befintliga enheter. Jag har själv många gånger tänkt tanken, att det skulle vara mycket smidigt att kunna ha dessa data i telefonen. Det finns förvisso diabetesdagboksapplikationer till telefoner, men de har ju ingen automatisk registrering av blodsocker och insulindoser, och alla är på engelska (inget problem för mig, men alla kan inte engelska, och även jag föredrar mitt modersmål, så multispråkstöd behövs) och många stöder dessutom bara mg/dl. :SLUT EDIT
Jag hoppas du överser med att jag klippt i citatet för att placera mina svar direkt nedanför respektive fråga.
Senast redigerat av Nosferatu (2010-02-01 08:04:33)
Tackar för svaret!
Att jag kommer att utveckla via Android är eftersom det är framtidssäkert. Alla stora tillverkare (Sony Ericsson, Nokia, Motorola, Samsung etc.) är med i gruppen som utvecklar Android så troligen kommer alla telefoner i framtiden köra en eller en annan variant av systemet. Just nu är det bara väldigt dyra telefoner, men inom några få år kommer även de billigaste telefonerna ha systemet.
Idén är helt klart att man skall slippa ha med sig så många grejer. Systemet skall ju finnas där för de som vill använda det och inte vara i vägen. Vill man lägga till extra information KAN man göra det, nivån registreras automatiskt om man har med sig telefonen. Det blir lättare att föra dagbok och ha koll på sina värden över tiden och man kan visa dem för läkare innan eller under besök.
Jag har tänkt att ta kontakt med någon tillverkare av bloodsockermätare, EveryMed verkar vara populära.
Kollapssystemet ligger på telefonen, bara som ett extra skydd om man vill ha det.
Jag vill gärna ha fler svar ![]()
awiden skrev:
Tackar för svaret!
Att jag kommer att utveckla via Android är eftersom det är framtidssäkert. Alla stora tillverkare (Sony Ericsson, Nokia, Motorola, Samsung etc.) är med i gruppen som utvecklar Android så troligen kommer alla telefoner i framtiden köra en eller en annan variant av systemet. Just nu är det bara väldigt dyra telefoner, men inom några få år kommer även de billigaste telefonerna ha systemet.
Idén är helt klart att man skall slippa ha med sig så många grejer. Systemet skall ju finnas där för de som vill använda det och inte vara i vägen. Vill man lägga till extra information KAN man göra det, nivån registreras automatiskt om man har med sig telefonen. Det blir lättare att föra dagbok och ha koll på sina värden över tiden och man kan visa dem för läkare innan eller under besök.
Jag har tänkt att ta kontakt med någon tillverkare av bloodsockermätare, EveryMed verkar vara populära.
Kollapssystemet ligger på telefonen, bara som ett extra skydd om man vill ha det.
Jag vill gärna ha fler svar
Det bästa vore väl om du fick flera tillverkare av mätare med på noterna. Jag har ju t.ex. en mätare som kan skicka data till min pump (vilken jag inte använder i nuläget) och en Precision Xceed eftersom den kan mäta ß-ketoner. Kan du få med 3-4 olika tillverkare, tror jag du kan täcka in de allra flesta diabetiker, men inte med bara en, även om det är en av de mer populära.
Har du någon idé om tidtabell för detta? Jag menar, om du kan få det att fungera på ett halvår men måste vänta på telefontillverkarnas övergång till Android, kanske det kunde vara meningsfullt att köra det i Java ändå. Idag har ju i stort sett alla telefoner Java-stöd. Tror du de kommer att droppa det när de går över till Android? Eller behöver du så pass lång tid, att telefonerna hinner komma?
Ett sånt här system är inget man gör på en handvändning. Johnson-Johnson verkar utveckla ett system för iPhone och det är ett enormt företag med gigantiska resurser och de har inte blivit klara på över ett år.
Man måste börja någonstans för att visa att det är möjligt, när det finns en prototyp ute kan man lägga till funktionalitet. Det kommer att ta lite tid och det är inte säkert att det blir godkänt som examensarbete än, jag behöver mer information från er för att kunna skriva ett välformulerat förslag för godkännande.
//Anders
awiden skrev:
Ett sånt här system är inget man gör på en handvändning. Johnson-Johnson verkar utveckla ett system för iPhone och det är ett enormt företag med gigantiska resurser och de har inte blivit klara på över ett år.
Man måste börja någonstans för att visa att det är möjligt, när det finns en prototyp ute kan man lägga till funktionalitet. Det kommer att ta lite tid och det är inte säkert att det blir godkänt som examensarbete än, jag behöver mer information från er för att kunna skriva ett välformulerat förslag för godkännande.
//Anders
Ärligt talat trodde jag inte att du skulle ha det klart på ett halvår. Själva dagboksapplikationen är knappast något avancerat, det handlar ju i princip bara om att lagra data i en fil och att visa det datat. Men att få flera hårdvaror att samarbeta, och att dessutom få olika tillverkare av hårdvaror att enas om ett system, känns som ett stort projekt. Jag hoppas detta godkänns som examensarbete. Jag är nämligen mycket intresserad. ![]()
Bumpar denna gamla tråd, för att komma med ett tillägg. Jag köpte i dagarna en Nokia N900, och behövde ringa Nokia Care för att reda ut lite problem, och under samtalet frågade jag om de hade planer på att släppa några Androider, och svaret jag fick var ett rungande skratt och orden, "Nej, det kommer inte att hända. Vii har våra egna operativ." Och det som gäller för Nokia, även långsiktigt, är Symbian för rena telefoner, och för fickdatorer eller surfplattor eller vad man väljer att kalla det, är det just nu Maemo (egenutvecklat av Nokia kring en Linux-kärna), vilket är ett mellansteg till nästa fickdator, som sannolikt kommer att köra Meagle (med reservation för stavningen)... Så jag upprepar mitt påatående, att det är begränsande att göra operativsystemsspecifika applikationer. Java funkar på i princip ALLA moderna mobiler, och vore mindre begränsande.