Grattis Tette !!! Vad kul. Lycka till.
HEJ!
Har läst här några gånger, men nu vågar jag mig på ett inlägg också: Måste ju gratulera Tette!! Vad roligt! Hoppas det går bra för er!
Jag har en son som föddes 06. När jag blev gravid hade jag varit diabetiker i ca. 1 år - precis som någon fler härinne. Det var lättare att sköta sig då än vad det är nu - min kropp har verkligen försämrats av graviditeten. Var i remission då, men den har helt försvunnit nu. Jag visste iofs att den nog skulle det, men trodde inte riktigt att det skulle bli så mycket svårare.
Nu planerar vi barn 2. Håller på att få till HbA1c och så är det ju egentligen bra om det ligger OK ett tag innan så kroppen är i harmoni också. Vi hoppas vi ska kunna försöka till våren/sommaren. Senaste HbA1c var på 7,4. Vi har sådan tur här att de har en snabb HbA1c-apparat så vi typ 1'or som går på lasarettet får svar inom 10 min. Så när helst vi känner oss redo kan jag bara ringa min diab-sköterska så tar vi ett test och så vet jag inom en kvart om vi får elelr inte får skaffa barn!
Appropå det här med TILLSTÅND om att skaffa barn vore det nog inte så dumt om alla var tvugna att verkligen tänka igenom allt. Jag försöker tänka att jag verkligen är uppkollad och att det är lyxigt hur mycekt resurser som läggs på att just JAG ska få ett friskt barn. Fast.. negativa dagar är man ju rätt nere över hur LÄTT alla andra har det. Särskilt om man hör kommentarer av folk på stan eller så som bara råkade bli med barn.
Hej,
har sett att det visserligen var ett tag sedan folk använde den här tråden regelbundet, men med lite tur finns det fortfarande nån därute ![]()
Själv är jag 81a, haft typ 1 sedan 86, och längtar verkligen efter att "få" bli gravid och så småningom mamma.
jag har verkligen inte alltid haft de bästa Hba1c-värdena, det erkänner jag snabbt, och hade en period på säkert 8-10 månader förra året, då pumpen krånglade, då jag var uppe över 9, men aldrig över 9,5, och de senaste 10 månaderna har jag inte legat över 8 en enda gång. Kämpar för att få ner det ännu mer, framförallt med tankt på en graviditet, men med oregelbundna arbetstider och mycket stress är ju det lättare sagt än gjort, även om det bli lite bättre för varje mätning... så nu till saken:
Vid mitt senaste besök pratade jag med min läkare om just detta, och hon gav också de där magiska värdena mellan 4 - 6, men med tillägget att det helst ska vara 3,5 - 5, egentligen, och att man ska ligga stabilt på det minst 4 - 6 månader före graviditeten!!!
Så nu är jag otroligt uppgiven!!!!!!!
Någon annan som hört detta, är det verkligen så, eller är hon bara ovanligt hård, eller vad är det frågan om?!
Känns som om man ska vara tvungen att fokusera hela sin tillvaro på detta, innan man ens vet om man kan bli gravid riskerar man vara sönderstressad när det där possitiva testet väl kommer, om det nu ens gör det, vilket knappast kan vara bra, varken för mej eller ett evl barn.
Jag har alltid tagit hand om mej själv, och har inga spår av några följdsjukdomar eller andra hälsoproblem, och är beredd att anstränga mej otroligt mycket för att allt ska bli bra, men nu känns det lite som att jag typ måste bevisa att jag förtjänar att bli gravid.
så, skrämselpropaganda eller?
Hej!
Självklart ska du också få bli gravid! Det krävs hårt arbete och det verkar du vara van vid - så kämpa på!!! Du har inte så långt kvar!!!
Ja, HELST ska man förstås ta sig så lågt ner som möjligt, utan att man får en massa känningar. Men det måste ju också vara ett realistiskt mål. Mina läkare/sköterskor här säger att de ger klartecken när man ligger under 6 - för man vet ju sedan inte heller hur lång det tar innan man faktiskt blir gravid. HELST ska man förstås ha legat under 6 några månader innan, men man blir väldigt motiverad till ett bra socker när man är gravid så de flesta släpper inte iväg det när de väl fått till det. Däremot är det jobbigare för din egen kropp att omställningen inte riktigt "landat".
Ang. detta med jobb och stress:
Innan min förra graviditet tog jag faktiskt en månad tjänstledigt i samband med sommarsemestern. Ekonomiskt var det genomförbart, även om vi inte direkt levde lyxliv. Jag hade OK värden, och försökte bli med barn fr.o.m. april och tänkte att då kunde jag antingen sköta om min gravida kropp under ledigheten, eller se till att stressa av ordentligt! Jag blev inte alls gravid under våren/sommaren utan fick vänta ändå till november innan jag fick ett plus, men jag tycker ändå det var värt att vara ledig just för att få jobba bort all stress för en stund, få bättre motionsvanor, bättre matvanor och bara göra vad som föll oss in för stunden.
För att få bort stress/press denna gång ska jag gå ner i tid fr.o.m. mars så jag kan få lite sport- och påsklov och ha en del lediga dagar då jag och min son är hemma, går på badhuset/biblioteket eller gör "tänk-på-annat-saker" som tar bort stressen. Jag hoppas det ger resultat! I sommar ska jag också vara långledig - förlänga semestern med föräldraledighet för min son. På så sätt hoppas jag kunna gravid igen innan det gått alltför lång tid av hösten.
Jag tar nästa HbA1c på torsdag! Helst vill jag hamna under 7, så jag vet att det går åt rätt håll - då kan man ju börja förbereda sig på andra sätt inför graviditet; t.ex. ta folsyra. Det kan ju du med - gör du det? Känns lite mer "verkligt" när man får börja med sådana förberedelser - och det är motiverande!
Ett annat tips är att investera i ägglossningstest när det väl är dags att köra igång! När vi till slut testade visade det sig att min ägglossning låg flera dagar senare än "vanligt". Med nya bästa-chans-tidpunkter blev vi då gravida efter två månader.
Livet är tyvärr orättvist och många som har det lätt i vardagen har inte förstånd att uppskatta det. Man får själv försöka vara tacksam att man har en sjukdom där det faktiskt är möjligt att få barn och leva ett hyfsat bra och långt liv. Sedan vete förstås gudarna hur livet verkligen kommer te sig, men vi har i alla fall MÖJLIGHETEN.
Hej,
Jag blev lite upprörd av Kakas inlägg och känner att jag måste skriva mitt första inlägg med frågor angående detta.
Är det någon här som alltid har HbA1c mellan 4-6? För mig låter det som om man nästan skulle ge upp sitt liv helt och bara styras av diabetesen. Och sen "med tillägget att det helst ska vara 3,5 - 5, egentligen", det är sånt här som knäcker mig och får mig att vilja äta en liter glass. Det är väl inte rimligt? Eller är det bara jag som är slarvig med min diabetes?
Jag har precis blivit gravid och hade ett HbA1c på lite över 7 precis innan jag plussade. Nu har jag sänkt det till 6,1 och läkaren verkar nöjd med detta eftersom värdena svajar ohjälpligt mycket den första tiden. För mig har det alltid tidigare känts bättre att ha ett BS runt 6-9 än att pressa mig så lågt som möjligt. Jag går alltid upp i vikt och mår dåligt av att pressa BS och får känningar och svängigt bs.
Förstås håller jag på att pressa mig nu i och med graviditeten och såklart strävar jag efter så lågt HbA1c som möjligt. Men jag behöver ingen läkare som säger att man egentligen ska ligga mellan 3,5-5, utan en läkare som uppmuntrar och stöttar. Jag blir väldigt orolig av att höra sånt här.
Samtidigt så tror jag att man ska göra lite som man känner och lyssna mer på sin egna kropp än på vad läkare säger. Man har ju konstant denna oro att något ska hända med babyn ändå och automatiskt kämpar man för att ligga så bra som möjligt i BS.
Är det någon annan som är gravid? Vad hade ni i så fall för HbA1c genom graviditeten?
Typ 1'a sedan 1993
Hej,
Min pojkvän och jag har beslutat oss för att bli gravida så fort mitt blodsocker är bra. För mig är det väldigt svårt, jag har alltid haft högt Hba1c (mellan 8 och 9) nu senast jag var hos läkarn hade jag 8,6 och jag ska ta ett nytt prov nu på onsdag. Dendär klumpen i halsen växer.. tänk om jag aldrig kommer klara det..
Jag bor i Köpenhamn, jag har nästan aldrig samma diabetesläkare, det är olika hela tiden och samtalen börjar ofta med; "jaha det här ser inte så bra ut, vet du att det är bättre att äta fullkornsbröd än vitt bröd? jag kan se här att du är 25, har du tänkt att bli gravid snart? det är bra att bli gravid tidigt om man har diabetes." Jag börjar gråta varje gång på väg hem därifrån. Dels på grund av det höga värdet, sen för att de verkar tro att jag är dum "fullkornsbröd är bättre än vitt bröd" herregud jag har haft diabetes i 12 år det är väl klart att jag vet det. Jag tar ca 9 blodsockerprov om dagen, mitt blodsocker svänger mycket och det är svårt att finna en balans. Det största problemet är natten, då mitt blodsocker sjunker ganska kraftigt. Men det känns som att ingen förstår.. känns liksom att jag är helt ensam.
Hur är era läkarbesök?
Jag är spänd och rädd och förväntansfull inför det nya läkarbesöket på onsdag, då vi ska prata om graviditet. Jag hoppas på att få en pump, men vet att dom, speciellt i danmark, är sparsamma med att ge pump. Sen har jag hört at medtronic har en pump där man kan mäta och se blodsockret var femte minut på pump-displayen. Är det någon av er som vet något om den? Det skulle vara min räddning, med den skulle jag kunna klara att få en välregulerad graviditetsperiod.
Till kaka: vi är nog i lite samma situation du och jag, jag skriver ett nytt inlägg efter att jag varit hos läkarn om vad de föreslår och säger.
Men kämpa på!
Hej naemi!
Pumpen som mäter bs är en MiniMed Paradigm REAL-Time, se länken: http://www.medtronic.se/SE/patient/diab … g_prt.html
Tyvärr så skrivs den knappt ut här i Sverige heller pga. kostnaden. Men tycker absolut att du ska höra efter med din diab.läkare om pump! En pump kan göra en väldig skillnad på ens blodsocker! Då skulle du kunna ställa in nattetid att basalen(som man ställer in tex timme för timme som ger en liten mängd insulin hela tiden) ger mindre så du slipper känningar på nätterna!
Lycka till!
Hej Missy,
Tack för tips, vet du om man får köpa dendär kontinuerlig-blodmätnings apparaten i sverige? Här i danmark kan man bara få den genom sjukhuset, vilket liksom i sverige är väldigt sällsynt.. Jag har sett att den kostar 10 000 i startavgift och håller då i en månad, sen kostar det 5000 per månad. väldigt dyrt, men jag funderar på att ta ett banklån så att jag kan ha den i 9 månader under min förhoppningsvis kommande graviditet..
naemi skrev:
Hej Missy,
Tack för tips, vet du om man får köpa dendär kontinuerlig-blodmätnings apparaten i sverige? Här i danmark kan man bara få den genom sjukhuset, vilket liksom i sverige är väldigt sällsynt.. Jag har sett att den kostar 10 000 i startavgift och håller då i en månad, sen kostar det 5000 per månad. väldigt dyrt, men jag funderar på att ta ett banklån så att jag kan ha den i 9 månader under min förhoppningsvis kommande graviditet..
Först så måste du få en Minimed Paradigm real time pump utskriven. Sen kan man ju köpa sensorerna privat men som sagt så blir det väldigt dyrt. Ring till Medtronic och hör vad det kostar allt som allt..Synd om du skulle behöva ta ett banklån..
Har du fått lånat hem en CGMS mätare någon gång? Den mäter var femte minut ditt blodsocker. En sån kan man låna hem upp till 3 dygn. Inte mycket men en liten hjälp. http://www.medtronic.se/SE/patient/diab … _CGMS.html
Det förstår jag, jag ska prata med min läkare på onsdag om Minimed Paradigm real time pump, det borde väl inte vara svårare att få den än andra pumpar?
Det var sensorena som jag menade kostar 5000 kr i månaden om man använder dem varje dag, med en start-kostnad på 10 000. Ja det är extrema pengar, men det känns som att det är värt det om det gör att jag kan få ett friskt barn.
Jag har aldrig fått låna en CGMS mätare, kan man se på någon slags display var femte minut vad man har för blodsocker, eller registrerar den bara det så att man kan kika på det i efterhand på en dator?
Nej 3 dygn är inte så mycket, men det är klart bättre än ingenting : )
Förstår att du kan tänka dig att lägga ut dessa pengara för ditt blivande barns skull! ![]()
Du kan inte se värderna utan dem tas fram när du haft den i 3 dygn så du får ju ta blodprov som vanligt. Men det som är bra med CGMS mätningen är att du kan se efteråt hur ditt bs har påverkats under tex nattetid mm. Jag har haft en sån mätare och tycker den var suverän! När man fick se hela dygns profilen så såg man hur tex ens bs värde hade reagerat på vissa tidpunkter så man kunde åtgärda dem bättre!
Hur fungerar diabetesvården i Danmark? Får man gratis hjälpmedel som diabetiker som i Sverige?
Senast redigerat av Missy (2009-03-02 10:02:39)
Nu har jag varit hos läkarn, inga problem med ögonen och liiite bättre Hba1c; 8,5. Det går iallafall åt rätt håll eftersom de senaste värdena har varit 9,2 - 8,6 - och nu som sagt 8,5. dessutom kommer jag snart att få pump! hurra!
i danmark är nålar, pump och lancetter gratis men insulinet får man betala för själv. Men i det stora hela är det inte någon stor skillnad för här kostar det inget att gå till läkarn. Men det är rätt sjukt att man ska betala för något som man måste ha för att överleva..
Hej. Jag har pump och har diskuterat med min läkare hur det kommer att bli under en eventuell graviditet och de förespråkar inte pump under graviditeten utan att man kör pennor eftersom blodsocker kommer att svänga jättemkt och för att fostret inte skall få för mkt insulin. Har någon hört nått liknande eller helt tvärtom?
De senaste tre hba1c jag har haft har varit 8.1, 8.1, 8.0 kämpar som bara den på att komma ner under 7. Det är verkligen svårt och tar mycket krafter och har gjort att jag kommit efter med studierna en del. Ändå är jag bara på 8.0
jag äter nästan aldrig sötsaker (max en mörk chokladkaka i veckan, aldrig gelégodis), motionerar mer(det var jag alltså rätt dålig till innan), har slutat med vitt bröd (bara danskt rågbröd för min del), äter betydligt mindre kolhydrater och tar ca 10 blodsockerprover om dagen.
jag vill så gärna bli gravid, men får inte för min läkare..än.
Känner mig dålig som inte lyckas och så känner jag mig dålig att jag kommit efter i undervisningen.
Någon som känner igen sig? Eller någon mer som kämpar för att bli gravid?
angående detdär med pump och graviditet har jag inte hört att det skulle vara några problem. det är ju faktiskt mycket lättare att omjustera insulinmängden för att skräddarsy den till sin graviditet. Tex att skruva ner basis-dosen (motsvarande lantus och insulatard) til 75% genom att bara trycka på ett par knappar.
suck.. har just fått hba1c provsvar.. 7.9
det hela känns ju bara helt jävla hopplöst.
Jag har kommit ner till 6,4 i Hba1c , försöker skaffa barn nu. Undra hur lång tid det kommer att ta.
Hej grattis!
jag har också kommit ner på ett bra hba1c nu, så jag försöker också att blir gravid.
ska ta ett graviditetstest den 24 april, spännande spännande! kan nästan inte vänta : )