Webbaserat diskussionsforum om diabetes

Du är inte inloggad.

#1 2010-01-08 15:40:01

rainwomen
Forum-flitig
Registerad: 2010-01-01

Hur viktigt är egentligen rutiner?

Undrar verkligen över detta med rutiner och att äta på fasta tidpunkter. Jag äter när jag själv vill och har bra värden. Ligger alltid mellan 4,5- 7. Är noga med att mäta mitt socker. verkar som om rutiner inte är så viktigt. Ytterst sällan kan jag få en topp på 11-15, oftast när jag ätit något sött som jag inte ätit förr o inte vet insulindosen på men har aldrig legat högre sedan jag började med insulin efter min typ 1 diagnos i maj. Hur viktigt är det egentligen med fasta måltider?

Sendebuterad typ 1 - Maj '09, vid 39 års ålder
Novorapid/insulatard från start

#2 2010-01-08 17:20:07

Ubuntu
Forum-räv
Registerad: 2005-03-05

Re: Hur viktigt är egentligen rutiner?

Jag tycker uppfattningen om att diabetiker måste följa rutiner slaviskt är den största fördomen/okunskapen bland vanligt folk!
Jag upplever inte att jag måste följa något särskilt schema. Regelbunda tider underlättar, men med kunskap och lite planering går det att leva väldigt fritt med diabetes också!

Det är åtminstone min personliga, men bestämda, åsikt. smile

"Förr i tiden", innan direktverkande måltidsinsulin och moderna basinsulin, var däremot läget annorlunda.

Senast redigerat av Ubuntu (2010-01-08 17:23:05)

#3 2010-01-08 20:24:55

Nosferatu
Forum-räv
Från: Norrköping
Registerad: 2006-01-12

Jag måste hålla med Ubuntu, och dessutom tillägga, att fick du din diagnos i maj befinner du dig förmdligen fortfarande i "smekmånadsfasen", dvs du har fortfarande en hel del produktion kvar och de injektioner du tar är än så länge komplettering. Räkna med att dina doser kommer att gradvid höjas, men också att doserna blir mer stabila; den kvarvarande egna produktionen kan även ställa till problem genom att vara väldigt oregelbunden, och därför kan en dos som är rätt ena gången bli alldeles för hög nästa gång. Men oavsett hur just din diabetes utvecklar sig, kommer du med största sannolikhet att kunna leva mycket friare än folk i allmänhet tror är möjligt för diabetiker.

Sendebuterad typ 1 - Okt '05, vid 35 års ålder
Novorapid/Levemir från 2006-05-02
Pump, MiniMed Paradigm 722, med Novorapid från 2009-03-16

#4 2010-01-08 20:46:50

It-nisse
Forum-räv
Från: 127.0.0.1
Registerad: 2006-04-11

När man diagnostiseras med typ 1-diabetes återstår i allmänhet bara 10-20 procent av de insulinproducerande betacellerna. När insulinbehandling sätts in stimuleras de kvarvarande betacellerna att producera insulin under en period innan de helt och hållet slås ut. Detta kallas remissionfasen, ibland smekmånadsfasen.

Under den perioden är det lite lättare att hålla blodsockret jämnt och man behöver lägre insulindoser. Remissionsfasen längd kan variera från allt mellan några veckor till några år. Ju yngre man är vid diagnos, desto kortare blir den i allmänhet.

http://img696.imageshack.us/img696/7106/smekmanad.png

#5 2010-01-10 00:19:00

Missy
Forum-räv
Registerad: 2005-02-17

Jag har alltid "vart emot" allt som haft med regelbundhet att göra pga. min diabetes. Som ett slags trots tror jag.. Har oftast haft jobb med väldigt oregelbundna tider dvs 14 timmar på raken, sena kvällar, tidiga mornar mm.
Ätit har jag ju inte gjort särskilt regelbundet förutom frukost som jag nästan alltid äter.
Men iaf så pallar jag inte med det längre. Har nu fått dagtids jobb och jag mår så otroligt mycket bättre. Mitt bs blir lättare att sköta, jag äter mycket mer regelbundet än jag någonsin gjort (förutom när jag var liten då).
Så för mig så behöver jag nästan ha det regelbundet för att må bra. Och det är väl först nu som jag förstått att jag behöver det..
Men jag är starkt emot att en person med diabetes måste leva så regelbundet som möjligt som det jämt pratades om förr + att folk än idag tror att det är så!

Typ 1 sen -84,  cozmo pump med Apidra sen-06

#6 2010-01-11 20:49:02

linden
Forum-flitig
Registerad: 2010-01-11

jag är 100% emot allt skit om att äta regelbundet och sova regelbundet etc. kan sitta uppe dygnet runt på helger bara för att vara med kompisar, äter rätt ofta ingen frukost utan tar den men en macka eller nått runt 9-10, äter lunch sent om jag ej är i skolan, kan äta lunch allt emellan 8 till 15:00 och middag kan hända både tidigt som 15:00 till sent 21:00 och äter nästan alltid nattmat och äter väligt olikt, kan ibland inte äta nånting alls och kan ibland äta grymt mycket. äter skräpmat ofta och även vegetariska rätter och nyttigt nyttigt.

ändå så håller jag reda på mitt värde och går sällan över 12-13 nuförtiden, vet mera hur mycket jag äter, vad jag äter och hur det påverka sockret och kan ta insulin för det. mitt hba1c sänks rätt så snabbt just nu och jag mår mer sällan dåligt pga diabetesen. märker även att jag presterar bättre i skolan när jag har bra värden och mår bättre än förut

#7 2010-01-12 18:44:36

Strandraggaren
Forum-räv
Från: Malmö
Registerad: 2004-09-13

Det går absolut att ha kontroll på sin diabetes trots oregelbundna tider och rutiner men det kanske kräver lite mer av en som diabetiker. Både kunskapsmässigt och hur man själv reagerar och fungerar, och orkar. Diabetesmässigt är det lättare med regelbundenhet och rutiner, speciellt kanske om man nyligen eller ganska nyligen drabbats av diabetes (typ1).

Sedan kanske det även handlar om prioriteringar, vad man värderar mest eller har möjlighet till. Det behöver inte vara så, men kan vara så.

Senast redigerat av Strandraggaren (2010-01-12 18:53:14)

Alltid Etta!

#8 2010-01-12 21:48:57

Nosferatu
Forum-räv
Från: Norrköping
Registerad: 2006-01-12

Strandraggaren skrev:

Det går absolut att ha kontroll på sin diabetes trots oregelbundna tider och rutiner men det kanske kräver lite mer av en som diabetiker. Både kunskapsmässigt och hur man själv reagerar och fungerar, och orkar. Diabetesmässigt är det lättare med regelbundenhet och rutiner, speciellt kanske om man nyligen eller ganska nyligen drabbats av diabetes (typ1).

Sedan kanske det även handlar om prioriteringar, vad man värderar mest eller har möjlighet till. Det behöver inte vara så, men kan vara så.

Även där måste jag instämma. Jag vill naturligtvis leva länge och må bra, men rent krasst kan jag säga, att måste jag välja, så lever jag hellre på ett sätt jag trivs med och dör när jag är 50 år än att leva i vantrivsel till jag blir 100. Kanske överdrivet, men principen förstår ni säkert.

Sendebuterad typ 1 - Okt '05, vid 35 års ålder
Novorapid/Levemir från 2006-05-02
Pump, MiniMed Paradigm 722, med Novorapid från 2009-03-16

#9 2010-01-25 21:33:21

Diabetesliv
Forum-nykomling
Registerad: 2010-01-25

Jag har alltid stretat emot allt som kan kallas rutiner kring min diabetes. Eftersom jag nu har ett HBA1C som jag är mer än missnöjd med så måste jag tänka på mina rutiner, för att ha något "normalt" att utgå ifrån. Du verkar däremot redan ha en stabilitet i din diabetes något som jag eftersträvar och det verkar som att du kan hantera oregelbundenhet!

Lycka till!!

MVH Klara

http://ettdiabetesliv.blogspot.com

#10 Igår 09:04:04

elmertoft
Forum-nykomling
Från: Nacka
Registerad: 2010-07-08
Webbsida

Lev inte som jag gör i alla fall. Mina värden ligger ofta över 20 - är aldrig under 10.

Sidfot