har haft magont/kramper o kräkts plötsligt ganska ofta nu. det kommer med ca en månads mellanrum. sockret ligger bra o jag har kollat även ketiner (tror det heter så) med särskilda stickor o ligger o,1 där. alla värden är alltså bra. är detta någon nån känner igen. fick min typ 1 diagnos nu i maj 2008.
Ketoner ska ligga på 0. Man ska inte ha några alls. 0,1 är dock inte ett värde som bör ge kräkningar. Men har du ett värde, även så lågt som 0,1, tillsammans med bra blodsocker, undrar jag om du äter ordentligt. Man kan få så kallade svältketoner om man äter för dåligt och kroppen måste bränna fett i för hög omfattning. En annan tanke, eftersom du säger att det kommer med c:a en månads mellanrum, är att din menstruationscykel kan påverka detta på något sätt. Jag tycker du ska prata med din diabetessköterska om detta, för regelbundet återkommande magsmärtor bör alltid utredas.
tack för svaret. att jag äter dåligt kan nog stämma. har aldrig varit stor i maten och efter diagnosen känns det jättejobbigt med allt ätande. oftast blir det bara en smörgås på morgonen, en liten lunch o så sedan macka o oboy på kvällen. antar att det är alldeles för lite. ska försöka äta mer.
jag fick själv kramper i mage och spya när jag inte ätit tillräckligt. att äta sig mätt vid varje måltid var det enda som hjälpte. jag brukar ta med mig en smörgås i ryggsäcken till skolan eller köpa i kafeterian om jag blir för hungrig och har helt slutat med kramp och spya.
rainwomen skrev:
har haft magont/kramper o kräkts plötsligt ganska ofta nu. det kommer med ca en månads mellanrum. sockret ligger bra o jag har kollat även ketiner (tror det heter så) med särskilda stickor o ligger o,1 där. alla värden är alltså bra. är detta någon nån känner igen. fick min typ 1 diagnos nu i maj 2008.
Nosferatu skrev:
Ketoner ska ligga på 0. Man ska inte ha några alls. 0,1 är dock inte ett värde som bör ge kräkningar. Men har du ett värde, även så lågt som 0,1, tillsammans med bra blodsocker, undrar jag om du äter ordentligt. Man kan få så kallade svältketoner om man äter för dåligt och kroppen måste bränna fett i för hög omfattning. En annan tanke, eftersom du säger att det kommer med c:a en månads mellanrum, är att din menstruationscykel kan påverka detta på något sätt. Jag tycker du ska prata med din diabetessköterska om detta, för regelbundet återkommande magsmärtor bör alltid utredas.
Jag såg att du i en annan tråd skrivit att du får svältketoner. Jag gissar att du syftar på de värden du nämner i den här tråden. Och för att vara helt tydlig, och inte skrämma upp dig i onödan, vill jag tillägga här, att 0,1 är inte farligt. De allra flesta känner inget av ett sånt värde, och inget allvarligt händer. Men det är ändå för högt, eftersom man inte ska ha ketoner alls. Så 0,1 är en signal på att man bör se över vad som orsakat det, så att man kan undvika att det blir högre, och helst även få ned det till 0.
Senast redigerat av Nosferatu (2010-01-16 05:26:38)