Har redan skrivit detta på INSULIN -tråden men tycker det passar här också.
Denna forskning publicerades i DN i fredags och lades ut på hemsidan diabetologica samma dag. Jag tycker dock det varit väldigt tyst om det i medierna så jag lägger ut det här så ni får informationen.
DN:s artikel
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/diab … r-1.899619
Artiklarna i sin fulla form:
http://www.diabetologia-journal.org/can … #published
I den svenska studien ser man endast statistiskt signifikant riskökning för bröstcancer hos patienter som inte har någon annan samtidig insulinbehandling, d.v.s. huvudsakligen typ 2 diabetes (och inte typ 1 diabetes, barn och ungdomsdiabetes med flera insulindoser varje dag).
http://www.dagensdiabetes.se/artiklar/a … Kategori=3
Det är sant och det är också därfør jag inte gick i panik när jag läste resultatet. (Jag har type 1 diabetes och har tidigare haft LANTUS i 5 år) Teorin bakom detta är att insulin analogen kan stimulera en redan existerande brøstcancer tumor. Har man typ 1 diabetes är man ju ofta lite yngre och har då førmodligen inte fått någon tumor ännu. I forskningen står det också att det enbart är høga doser som skulle øka risken. Men det bästa är ju om folk läser artiklarna själva och bildar sin egen uppfattning.
Men jag har bytt i alla fall eftersom det finns andra insulinsorter som inte har samma biverkning men exakt samma effekt som LANTUS. Hur folk sedan gør är ju upp till var och en -jag ville bara få ut informationen eftersom det varit så tyst om det i medierna. I børjan vågade den tyska studien inte publicera sitt resultat utan de väntade ett halvår till de två andra studierna var färdiga och visade samma resultat. Den enda studien som visat att det inte skulle vara skillnad mellan olika insulinsorter har forskare som tidigare varit inblandat i LANTUS produktionen vilket jag tycker gør den lite otroværdig... (Läste detta på en hemsida som var linkad till DN artikeln)
Och man ska självklart inte avbryta sin insulinbehandling. Det ær ju farligare än att ta LANTUS. Men det finns andra alternativ än LANTUS.
Senast redigerat av Isssa (2009-07-01 10:49:29)
En kritik mot undersökningarna, är att det rör sig om så kallade observationsstudier där de patienter som deltagit kan skilja sig åt på olika sätt. ![]()
Isssa skrev:
... det finns andra insulinsorter som inte har samma biverkning men exakt samma effekt som LANTUS. ...
Det var som fan! Vilka då? Källa till ditt EXAKTA påstående önskas.
Jag är också intresserad av att få veta vilka alternativ det talas om. Mig veterligen är det enda insulinet med någorlunda samma effekt Levemir?
Personligen vet jag inte riktigt vad jag ska tro om dessa undersökningar... Men i skuggan av alla komplikationer som kan tänkas undvikas om man får ett bättre blodsocker med Lantus... ...Ja. Som sagt. :-|
Exakt samma funktion var nog lite att ta i -jag menar långtidsverkande insulin. Men som jag skrev ville jag bara ha ut informationen om forskningen och vad folk sedan gør är upp till var och en. Tycker man att Lantus är bättre än andra insulinsorter så är det ju bättre att ha en bra blodsockerkontroll än att oroa sig før en eventuelt høgre risk før cancer.
Levemir är ett alternativ men jag är inte expert i vilka insulinsorter som passar bäst -det är det bättre om en läkare rådger om.
Personligen har jag bytt till Insulatard och før mig fungerar den precis som Lantus men de två insulinsorterna har inte helt samma funktion om man läser om dem. Men som sagt vilka alternativ som finns är jag inte rätt person att skriva om det ska vara någon som vet mer om de olika insulinsorterna.
Enligt den info jag fått (kan tyvärr inte hänvisa till någon studie i ämnet, eftersom jag fått informationen av mitt vård-team), ska Lantus vara bäst om man vill minimera antalet injektioner, eftersom det hos de allra flesta verkar längre än 24 timmar, medan Levemir ska vara i princip utan konkurrens om man är beredd att ta långtidsverkande två gånger per dygn. Detta p.g.a. att överlappningen av de två doserna Levemir, ger en nästan helt flack verkningskurva, medan Lantus långa verkningstid oftast ger dubbel överlappning, vilket t.o.m. kan ge en sämre verkningskurva vid två-dos. Dessutom ska Levemir vara mycket mindre känsligt för aktivitetsnivå, temperatur och liknande. Jag har aldrig haft Lantus, så jag kan inte jämföra. Om någon har provat båda, och har en avvikande uppfattning, kan jag m.a.o. knappast säga emot. Nåväl, detta blev lite off-topic, eftersom det knappast hade med trådens ursprungsämne att göra.
jag förstår inte riktigt pratet om hur stor risken är... är det som gnället om att coca cola ökar risken radikalt att få cancer även fast det ej har fastställts än att cola har varit orsaken till cancer hos en människa, endast på möss? eller har det vara flera gånger då patienten har använt lantus och dom har fastställt att lantusen är en stor del av det?
har haft lantus i 3-4 år nu
Insulin i sig (inte enbart lantus) stimulerar tillväxt. Därför borde även tumörcellers tillväxt stimuleras.