Vår femåring blev nyligen diagnosticerad m diabetes typ 1. Vi är nu på jakt efter en "väska", gärna utvikbar, men flera små fack m dragkedja som han kan ha alla sina diabetesprylar i (ni vet: blodsockermätaren, sprutorna, kanyler, lancetter, använda dito, druvsocker osv.) Har tittat på lite olika necessärer, men det känns som att de antingen är alltför stora eller inte har tillräckligt bra fack. Det ska ju gärna vara lite cool oxå...
Tacksam för tips.
Halloj! Har själv en 5-åring som fick diabetes i maj-09. Vi köpte en spiderman necessär. I den har jag en liten burk för avfall och en liten burk med nålar. Det finns små fack i necessären som vi har druvsocer i. Pennorna ligger i fodralet som följer med dem. Blir mycket grejor men det är den bästa lösningen som vi har hittat. Har sytt på en axelrem också. Hoppas du hittar något som funkar.
när jag fick diabetes vid 4 års ålder så var jag fortfarande i dagis, vi gjorde så att när mamma lämnade mig där så gavs allting till fröknarna så dom kunde kolla mig till lunch och mellis. vi såg till att täcka nålarna och slängde det i soptunna i ett skåp där ingen unge kunde få tag på dom och skada sig. när jag inte var vid dagis så hade vi en rätt så stor hållare som man brukar få med mätaren, man kunde ha mätare, blodsocker pennan, nålar till både spruta och pennan och plats för sprutan. den var inte svår att ta med sig, fick inte plats i fickan då mätarna var så stora då men fick ner den i spiderman ryggsäcken eller i mamma handväska när vi skulle nånstans
kan fråga läkaren om dom har kvar sånt, själv nu vid 15 års ålder har jag bara allting i fickan med nålar och nybytt blodsocker nål varje dag, har alltid 3-4 sprutnålar med mig så jag kan använda och förvara enkelt i fickan och eventuellt slänga i soptunna om det finns i närheten. men antingen fråga läkaren om dom har kvar såna förvarings saker eller så kan du skaffa en necessär vilket är väldigt trevliga och lätta att ta med sig!